چگونه یک متخصص وب با پایتون شویم ؟

در چند سال گذشته، محبوبیتبرنامه نویسی وب با  پایتون در میان برنامه‌نویسان به شدت افزایش یافته است. جالب است بدانید محبوبیت این زبان بسیار ساده در میان زبان‌های برنامه‌نویسی، از محبوبیت جاوا نیز پیشی گرفته است، اما برای بسیاری از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان، این موضوع تعجب‌آور نیست. با گسترش هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها (Data Mining) و توسعه برنامه‌های وب، بسیاری از توسعه‌دهندگان از پایتون برای توسعه برنامه‌هایشان استفاده می‌کنند.
در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با اینکه «چطور یک متخصص وب با پایتون شویم» صحبت کنیم.

توسعه برنامه های تحت وب با زبان برنامه نویسی پایتون

کسانی که تازه وارد دنیای گسترده برنامه نویسی وب با پایتون شده‌اند، ممکن است از خود بپرسند که توسعه وب و برنامه‌های تحت وب دقیقاً یعنی چه؟ اگرچه تعیین دقیق اصطلاح توسعه وب اندکی دشوار است، ولی به‌طور کلی، توسعه وب به معنای طراحی و نگهداری وب‌سایت تعریف می‌شود.
توسعه وب شامل دو بخش Frontend (قسمتی از وب‌سایت که مستقیما در دیدگاه کاربر است و کاربر با آن سروکار دارد) و Backend (قسمتی که در تحلیل داده و پردازش اطلاعات کاربرد دارد) است.
افرادی که علاقه به برنامه نویسی وب با پایتون دارند، معمولا به یکی از دو بخش مذکور روی می‌آورند. اگر می‌خواهید بدانید چطور یک برنامه نویسی وب با پایتون شوید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چه چیزی پایتون را برای توسعه وب مناسب می‌کند؟

با توجه به اینکه زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان Interpreter (به معنا تفسیرگر) است، این زبان، یکی از آسان‌ترین زبان‌ها برای یادگیری است. البته توجه داشته باشید این زبان برای Backend مورد استفاده واقع می‌شود، سوال اینجاست که مزایای توسعه برنامه‌های تحت وب با زبان برنامه‌نویسی پایتون چیست؟

برنامه نویسی وب با پایتون

مزایای توسعه برنامه‌های تحت وب با استفاده از پایتون

 1 یادگیری آن آسان است:

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شده تابرنامه نویسی وب با پایتون محبوب‌ترین زبان برای تازه‌واردها باشد، این است که این زبان به عبارات رایج و کدهای کاملا ساده و منطقی متکی است، که به شما امکان می‌دهد در مقایسه با برخی از زبان‌های دیگر مانند جاوا یا  C ++   تعداد کد کمتری بنویسید. توجه داشته باشید یکی دیگر از دلایلی که این زبان را قابل فهم‌تر کرده است، شباهت نسبی دستورهای این زبان، به زبان روزمره انسان است، بنابراین می‌توانید به سادگی کدها را درک کرده و از آن به‌راحتی استفاده کنید.

2 اکوسیستم و کتابخانه‌های غنی:

پایتون با ارائه طیف گسترده‌ای از ابزارها و کتابخانه‌ها، به شما این امکان را می‌دهد که به بسیاری از کدهای از پیش نوشته شده دسترسی پیدا کنید و زمان توسعه برنامه خود را بهینه‌تر کنید. به‌عنوان مثال، شما به کتابخانه‌های Numpy و Pandas برای تجزیه و تحلیل ریاضی، Pygal برای نمودار و SQLALchemy برای پرسش و پاسخ دسترسی دارید. پایتون همچنین فریم‌ورک‌های شگفت‌انگیز تحت وب مانند Django و Flask را ارائه می‌دهد که در ادامه مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

3 نمونه‌سازی سریع:

از آنجا که ساخت پروژه‌های پایتون در مقایسه با پروژه‌های سایر زبان‌های برنامه نویسی نیاز به زمان کمتری برای تکمیل شدن دارند، ایده‌های شما بسیار سریع‌تر به واقعیت می‌پیوندد. این قابلیت به شما امکان می‌دهد که از مراحل تکمیل شدن پروژه بازخورد بگیرید و در ایرادیابی سریع باشید. همین مزیت باعث شده تا پایتون برای استارتاپ‌های تازه‌وارد بسیار مناسب باشد.

معرفی فریم‌ورک‌های تحت وب زبان برنامه نویسی پایتون

در این قسمت قصد داریم در رابطه یکی از مهم‌ترین مسائل برنامه نویسی وب با پایتون صحبت کنیم. فریم‌ورک‌های پایتون تاثیر بسیار زیادی در زمینه توسعه وب می‌گذارند اما سوال اینجاست که «فریم‌ورک چیست و چه اهمیتی در دنیای توسعه وب دارد؟»

فریم‌ورک پایتون چیست؟

بهترین مثالی که برای فریم‌ورک می‌توانیم بزنیم یک جعبه ابزار است که چندین ابزار را در خود جا داده است. فریم‌ورک وب به مجموعه ای از بسته‌ها و ماژول‌هایی می‌گویند که از کدهای استاندارد و از پیش نوشته شده تشکیل شده است؛ همین باعث توسعه سریع‌تر و پیشرفته‌تر پروژه‌های شما خواهد شد. به عبارت دیگر، فریم‌ورک‌ها از قبل مولفه‌های داخلی را در خود دارند که پروژه شما را به اصطلاح «تنظیم» می‌کنند، همین باعث می‌شود شما مجبور به انجام کارهای پیچیده و سخت نشوید و تا حد ممکن در زمان صرفه‌جویی کنید.

توجه داشته باشید که فریم‌ورک‌های تحت وب پایتون فقط در بخش Backend در قسمت سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر کاربرد‌های فریم‌ورک‌های پایتون می‌توان به کمک در مسیریابی URLها، درخواست و پاسخ‌ها از سمت HTTP، دسترسی به پایگاه‌های داده و امنیت وب اشاره کرد.

برنامه نویسی وب با پایتون

معرفی چند فریم‌ورک محبوب و مورد استفاده در پایتون

Django و Flask با اختلاف زیاد، جزو محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های توسعه وب پایتون هستند.

  1. معرفی جنگو (Django)

Django نام یکی از فریم‌ورک‌های توسعه وب پایتون است که به‌صورت اوپن سورس (متن باز و قابل ادیت) در دسترس برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب قرار گرفته. هدف اصلی فریم‌ورک Django «توسعه سریع و طراحی تمیز» گرفته شده و در نوع خود بسیار ایمن و مقیاس‌پذیر است. جنگو پشتیبانی قوی از جامعه، مستندات دقیق و کتابخانه‌ها را به برنامه‌نویسان ارائه می‌دهد.

برای برنامه نویسی وب با پایتون جنگو فوق العاده انعطاف‌پذیر است و در آن می‌توانید با استفاده از MVP استارتاپ خود را در حد شرکت‌ها و استارتاپ‌های بزرگ توسعه دهید. بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که از جنگو استفاده می‌کنند، اینستاگرام، Dropbox، Pinterest و Spotify هستند.

جنگو

     2. معرفی Flask

فریم‌ورک فلاسک نام یکی دیگر از فریم‌ورک‌های بسیار پرکاربرد پایتون است که با توجه به حجم کتابخانه‌ای که در خود جا داده، از حجم سبکی برخوردار است. این به معنی این است که پس از نوشتن کد، پسوندها و کتابخانه‌های مورد نیاز خود را به‌صورت دستی باید اضافه کنید.

این فریم‌ورک اجزای داخلی یک برنامه را تشکیل می‌دهد و همین باعث می‌شود برنامه‌هایی که قصد اجرا کردن آن‌ را دارید، به‌صورت کد‌هایی از پیش مشخص‌شده در دسترس شما قرار بگیرد.

خیلی از توسعه‌دهندگان، این فریم‌ورک را به‌عنوان یک فریم‌ورک توسعه وب کاربردی و قدرتمند می‌شناسند زیرا توسط شرکت‌های بزرگی مانندNetflix ، Linkedin و Uber استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری:

اگر قصد دارید یکی از توسعه‌دهندگان وب باشید، بهترین گزینه برای شروع، زبان برنامه نویسی پایتون است. این زبان در عین سادگی و قابل فهم بودن، دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است که به شما امکان می‌دهد در صنعت وب با استفاده از کتابخانه‌ها و بسته‌های موجود، بهترین پروژه‌ها را اجرا کنید. برای متخصص وب شدن کافی‌ست، ابتدا پایتون را به‌خوبی بیاموزید و سپس با یادگیری دو فریم‌ورک نام‌ برده شده، وارد دنیای توسعه وب شوید. توجه داشته باشید که آموزش پایتون از مقدماتی تا پیشرفته، از ملزومات توسعه‌دهند‌گان وب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه