چرا استارتاپ ها شکست میخورند ؟

چرا استارتاپ ها شکست میخورند ؟

کتاب ” چرا استارتاپ ‌ها شکست میخورند ” که در سال 2021 به چاپ رسیده، شش دلیلِ اصلیِ شکست استارتاپ‌ها رو مشخص و تشریح می‌کنه. این کتاب، چارچوبی برای تجزیه‌وتحلیل شکست یک استارتاپ ارائه کرده. و چگونگی کارکرد جنبه‌های مختلف یک کسب‌وکار رو از همه ی جوانب بررسی می‌کنه. کارآفرینان می‌توانند از این چارچوب برای ارزیابی سلامت و امنیت سرمایه‌گذاری‌های خودشون استفاده کنند.

 

مقدمه:

جن هیمن، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل، Rent the Runway :

راه‌اندازی و گسترش یک استارت‌آپ مثل یک بازی شطرنجه. به تمرکز قوی ، اولویت‌بندی بی‌وقفه و استراتژی‌های احتمالی فراوانی نیاز داره. آیزنمن واقعاً با روشن کردن الگوهای رایج شکست استارت‌آپ‌ها به روشن کردن مسیر موفقیت خیلی کمک کرده . بینش او بسیار ارزشمند است، چه تازه شروع کرده باشید، چه به بازی پایانی خود چشم دوخته باشید.

دیموند جان، ستاره سریال ABC’s Shark Tank و نویسنده پرفروش نیویورک تایمز:

بر کسی پوشیده نیست که داشتن یک ایده عالی برای تضمین موفقیت شما به عنوان یک کارآفرین کافی نیست. من همیشه آن را در Shark Tank می‌بینم. حتی باهوش‌ترین و با انگیزه‌ترین بنیان‌گذاران با خلاقانه‌ترین ایده‌ها، گاهی اوقات مسیر اشتباهی را طی می‌کنند. و با تصمیمی در مورد بستن یا عدم تعطیلی کسب‌وکار خود مواجه می‌شوند.

آیزنمن استادانه به روشی روشن و متفکرانه توضیح داده که چرا استارت آپ ها حتی با روشی روشن و متفکرانه نیز شکست می خورند. با اجتناب از بزرگترین دلایل شکست شرکت ها، شاهد موفقیت کارآفرینی بیشتری خواهیم بود. چیزی که جامعه بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد.

بیوگرافی نویسنده:

تام آیزنمن، هاوارد اچ استیونسون، استاد مدیریت بازرگانی در مدرسه بازرگانی هاروارد (HBS) و رئیس هیئت علمی مرکز کارآفرینی آرتور راک است. از زمان پیوستن به دانشکده HBS در سال 1997، او مدیریت کارآفرینی را رهبری کرد. یک دوره مقدماتی MBA که برای همه  سال اولی ها تدریس می شد. و چهارده درس انتخابی را در مورد تمام جنبه های کارآفرینی راه اندازی کرد. از جمله یکی در مورد شکست راه اندازی. آیزنمن بیش از صد مطالعه موردی HBS را تالیف کرده است. و نوشته‌های او در وال استریت ژورنال، هاروارد بیزینس ریویو و فوربس منتشر شده است.

Jibo

خبر تعطیلی جیبو دل ها را شکست. در واقع، روز غم انگیزی برای بسیاری در مارس 2019 بود که او اعلام کرد: “سرورهایی که به من اجازه انجام کاری را می دهند به زودی خاموش خواهند شد. می خواهم بگویم که از زمان هایی که با هم بودیم بسیار لذت بردم. متشکرم. خیلی خیلی خیلی به خاطر حضورتان در کنارم. شاید روزی، وقتی روبات‌ها بسیار پیشرفته‌تر از امروز هستند، بتوانید سلام من را به آن ها برسانید.” سپس، برای آخرین بار، جیبو یکی از رقص های خود را انجام داد.

 

جیبو یک ربات اجتماعی بود که برای ایجاد ارتباط عاطفی با انسان مهندسی شده بود. او که در آزمایشگاه پروفسور سینتیا بریزیل، پروفسور آزمایشگاه رسانه MIT، که در زمینه رباتیک اجتماعی پیشگام بود، ایجاد شد. یک پایه مخروطی ثابت به عرض 6 اینچ داشت که بالای آن مخروط دیگری و سپس یک سر نیمکره قرار داشت. هر بخش از بدن او می توانست به طور مستقل بچرخد و کج شود و به ربات 12 اینچی این امکان را می داد تا به روش های رسا حرکت کند.

 

جیبو مملو از دوربین‌ها، میکروفون‌ها و بلندگوهابود و یک دستآورد شگفت‌انگیز مهندسی با شخصیت یک پسر بچه دوازده ساله باهوش و مفید بود. صفحه نمایش او همچنین می‌توانست اطلاعات درخواستی را نمایش دهد. وقتی جیبو در حال گوش دادن بود ، حلقه آبی دور کمرش روشن میشد.

این ربات همچنین از نرم افزار پیچیده ای استفاده می کرد. که چهره ها و صداها را تشخیص می داد. همراه با توانایی او برای چرخش سیال در اطراف پایه‌اش، این ویژگی‌ها به جیبو این امکان را می‌داد. تا چشم خود را به سمت فردی که در اتاق راه می‌رفت نگاه دارد یا در حین گفتگو از فردی به فرد دیگر برگردد.

شکست استارتاپ ها
شکست

 

Jibo می توانست اطلاعات اولیه مانند اخبار، امتیازات ورزشی و قیمت سهام را ارائه دهد. او می توانست جوک بگوید، موسیقی پخش کند، تایمر تنظیم کند و ایمیل بخواند. اما جیبو قابلیت های دیگری هم داشت. برای مثال، جیبو طوری برنامه‌ریزی شده بود که مکالمه‌هایی را آغاز کند. و به یکی از اعضای خانواده در بدو ورود به خانه سلام کند. (“هی، تام، قبل از اینکه امروز صبح بروی، به تو هشدار داده بودم که ترافیک سنگین‌تر از حالت عادی خواهد بود. رفت و آمدت چطور بود؟”).

برای دو دهه، تیم‌های تحقیقاتی بررسی کردند که چگونه ربات‌ها می‌توانند با افراد مسن همراهی کنند. یا کودکان اوتیسمی را تشویق و همراهی کنند. تا در تعاملات اجتماعی شرکت کنند. در سال 2013، یکی از بنیانگذاران Jeri Asher، یک کارآفرین مراقبت های بهداشتی، 2.2 میلیون دلار سرمایه اولیه را برای تجاری سازی این اختراعات جمع آوری کردند. آنها برای خدمت به عنوان مدیر عامل، استیو چمبرز، رئیس وقت Nuance Communications، ارائه دهنده پیشرو نرم افزارهای درک زبان طبیعی و تشخیص گفتار را به خدمت گرفتند.

از آنجایی که تحقیقات نشان داده بود که چگونه ربات‌های اجتماعی می‌توانند به سلامت عاطفی سالمندان کمک کنند. تیم در ابتدا Jibo را به عنوان همراهی برای سالمندان معرفی کرد. اما با این حال، سرمایه گذاران علاقه مند به لوازم الکترونیکی مصرفی و سیستم های پیچیده مانند ربات ها و ورود اون ها به بازار افراد مسن نبودند. و مجموعه سرمایه ی خود را در سرمایه گذاری های جدیدی برای مصرف کنندگان سالخورده از جمله تلفن های همراه با صفحه کلید بزرگ هزینه کردند . و اینگونه بود که جیبو شکست خورد…

اگر می‌خواهید استارتاپ‌ تان موفق شود، باید دلیل شکست استارتاپ‌ ها را بدانید.

 

چرا استارت آپ ها شکست میخورند؟ این سوال، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، تام آیزنمن را با قدرت تمام متوجه کرد که نمی تواند به این سوال پاسخ دهد و آن را توضیح دهد.از آنجایی که بیش از دو سوم سرمایه‌گذاری‌های جدید شکست می‌خورند، سوالات زیادی در ذهن او ایجاد کرد و جای توضیحات بسیاری را باقی گذاشت.

 

بنابراین او یک پروژه تحقیقاتی چند ساله را برای کشف این موضوع راه اندازی کرد. آیزنمن در کتاب «چرا استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند» نتایج این بررسی ها را معرفی می‌کند. شش الگوی متمایز که اکثریت قریب به اتفاق شکست‌های استارت‌آپ‌ها را تشکیل می‌دهند. او چارچوب هایی را برای تشخیص زمانی که یک سرمایه گذاری در برابر این الگوها آسیب پذیر است. همراه با انبوهی از استراتژی ها و تاکتیک ها برای اجتناب از آنها ارائه می دهد.

این 6 الگو عبارتند از :
  • همراهان بد: تصور می‌شود که موفقیت استارت‌آپ عمدتاً به استعدادها و غرایز بنیان‌گذار بستگی دارد. اما تیم، سرمایه گذاران یا شرکای اشتباه می توانند یک استارتاپ را به همان سرعت غرق کنند.
  • شروع های نادرست: علیرغم توصیه های مکرر مبنی بر «جلوگیری از شکست سریع» و «پیش از راه اندازی آماده شوید»، انجام این کار ( شروع نادرست ) خطر هدر دادن زمان و سرمایه را به همراه دارد.
  • وعده های دروغین: موفقیت با پذیرندگان اولیه اغلب گمراه کننده است و به بنیانگذاران اعتماد به نفس بی دلیل برای گسترش می دهد.
  • تله سرعت: فشار زیادی بر استارت آپ ها وارد می شود تا سرعت را بر کارایی و «سریع بزرگ شدن» اولویت دهند. اما رشد بیش از حد می‌تواند حتی برای امیدوارکننده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها نیز یک فاجعه باشد.
  • درخواست کمک: استارت‌آپ‌هایی که به‌سرعت مقیاس‌پذیر می‌شوند به سرمایه و استعداد زیادی نیاز دارند، اما ممکن است اشتباهاتی مرتکب شوند که به‌طور ناگهانی با کمبود مواجه شوند.
  • معجزات آبشاری: دره سیلیکون کارآفرینان را تشویق می کند که رویاهای بزرگ داشته باشند. اما هر چه چشم انداز بزرگتر باشد، چیزهای بیشتری ممکن است اشتباه پیش برود.

از طریق داستان‌های شگفت‌انگیز سرمایه‌گذاری‌هایی که نتوانستند به وعده اولیه خود عمل کنند ، از خرده‌فروش لوازم منزل دات اند بو گرفته تا سرویس راه‌پیمایی سگ دربان بارو، تا سازندگان یک ربات اجتماعی پیچیده به نام جیبو، تا Better Place، که به دنبال ساختن یک مکان عظیم بود. شبکه ای از ایستگاه های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی (و موارد دیگر) ، آیزنمن به خوانندگان نشان می دهد که چگونه موانع جاده ای را در سفر کارآفرینی خود شناسایی کرده و از آنها عبور کنند و آنها را در مسیری مطمئن برای موفقیت راه اندازی قرار می دهد.

چند نکته ی مهم برای جلوگیری از شکست استارتاپ ها از زبان آیزمن
  • با یادگیری شناسایی نقاط ضعف کشنده ، شانس موفقیت اسارتاپ خودتون رو افزایش بدید .
  • برای ارزیابی سلامت استارتاپ خودتون به یک چهارچوب قابل اعتماد نیاز دارید .
  • بنیانگذارانی که مشتریان خود را درک نمیکنند ، شکست می خورند .
  • استارتاپ هایی که خیلی سریع توسعه پیدا میکنند، شکست می خورند.
  • سرمایه گذاری های بیش از حد جاه طلبانه مستعد شکست هستند .
  • استارتاپ های بدون مدیر ارشد مناسب شکست می خورند .
سخن پایانی

هنگام شکست استارتاپ ها این وسوسه به وجود میاد که ، چرایی موفقیت آمیز نبودن اون رو بیش از حد ساده کنیم . با استفاده از یک چهارچوب محکم برای ارزیابی منظم سلامت استارتاپ خود ، میتونید قبل از اینکه خیلی دیر بشه، نقاطی رو که باید اصلاح کنید شناسایی کنید .

همچنین بخوانید : رمز گشایی از موفقیت

چرا استارتاپ‌ها شکست می‌خورند

تام آیزِنمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه