ذهنیتی فراتر از پول

ذهنیتی فراتر از پول

کتاب ” ذهنیتی فراتر از پول ” به ما نشان میدهد که ابزارهای روانشناسی و ارتباطات غیرمنطقی ما چه تأثیری بر تصمیماتمان درباره پول خواهند داشت. از تمایلات نوستالژیک ما به اسکناس تا میزان پس‌اندازمان و مقدار پولی که خرج میکنیم، رفتارهای ماتحت تأثیر سالها “اجتماعی سازی مالی” است، که معمولاً به‌طور کامل از آن‌ها غافل هستیم. کلودیا هاموند درکتاب ذهنیتی فراتر از پول به ما کمک می کند زندگی خوبی داشته باشیم و جامعه خوبی ایجاد کنیم .

درباره نویسنده

کلودیا هاموند برنده چندین جایزه ، نویسنده و مدرس روانشناسی است. او در کار خود روش هایی را به اشتراک می گذارد که چگونه تحقیقات روانشناختی و پزشکی می تواند به ما در زندگی روزمره کمک کند. کلودیا مجری چندین پادکست و برنامه های رادیویی از جمله All in the Mind در رادیو بی بی سی 4 است که روانشناسی، علوم اعصاب و سلامت روان و نمایش هفتگی سلامت جهانی را بررسی می کند.

درباره کتاب ذهنیتی فراتر از پول

کلودیا هاموند برنده چندین جایزه ، نویسنده و مدرس روانشناسی است. او در کار خود روش هایی را به اشتراک می گذارد که چگونه تحقیقات روانشناختی و پزشکی می تواند به ما در زندگی روزمره کمک کند. کلودیا مجری چندین پادکست و برنامه های رادیویی از جمله All in the Mind در رادیو بی بی سی 4 است که روانشناسی، علوم اعصاب و سلامت روان و نمایش هفتگی سلامت جهانی را بررسی می کند.

درباره کتاب ذهنیتی فراتر از پول

ما موجوداتی عمیقا روانی هستیم. این ذهن ماست که ما را همان چیزی می سازد که هستیم . پول هم یک ساختار ذهنی است که فراتر از تصور ما وجود ندارد، اما اکنون برای بیشتر چیزهایی که برای زندگی به آن نیاز داریم به آن وابسته هستیم. برای اینکه پول به ما کمک کند زندگی خوبی داشته باشیم و جامعه خوبی ایجاد کنیم ، ما نیاز به درک بهتری از رابطه روانی خود با آن داریم.

کلودیا ادعا می کند که ذهنیتی فراتر از پول این نیست که با پول چه کاری انجام دهیم یا چگونه پول درآوریم، بلکه رابطه ما با آن است. کلودیا بدون قضاوت در مورد پول دیدگاه خود را در مورد رابطه ما با پول به اشتراک می گذارد.

چند درس از کتاب ذهنیتی فراتر از پول
1) قدرت پول جیبی

کلودیا با مطالعات و تحقیقات مختلف به نکته شگفت انگیزی از قدرت پول جیبی اشاره می کند. برای پول توی جیبی باید مسئولیت پذیربود . به دست آوردن آن از طریق کارهای مختلف بسیار مهم است. رابطه و موفقیت کودکان در حین رشد ، با پول توی جیبی تعیین می شود.

2) پول نقدی یا کارت

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که به دلیل اینکه می توانید با کارت پرداخت کنید و پول نقدی نداشته اید مجبور شدید هزینه ی بیشتری بپردازید ؟

کلودیا به مطالعه‌ای اشاره می‌کند که در آن نشان می‌دهد مردم اغلب زمانی که مجبور به پرداخت پول نقد هستند هزینه ی کمتری نسبت به استفاده از کارت خرج می‌کنند. از این رو، این استراتژی خوبی است که تا آنجا که ممکن است پول نقد خرج کنید تا از افراط و زیاده روی دوری کنید .

ذهنیتی فراتر از پول
3) حساب های ذهنی

کلودیا توضیح می‌دهد که چرا وقتی خارج از سفر هستیم برای برخی از کالاها بیشتر خرج می‌کنیم . او از این ایده با تحقیقاتی حمایت می کند که ما حساب های ذهنی مختلفی مانند نیازهای روزانه، تجملات کوچک، فرهنگ و آموزش، ثروت شخصی، امنیت، لباس و آرایش، بیرون رفتن، پول جیبی و بالا بردن سطح زندگی داریم.

خرج کردن بیشتر زمانی که در خارج از خانه هستیم معقول به نظر می رسد، چون از «بودجه بیرون رفتن» خرج می شود، اما زمانی که خانه هستیم و از سوپرمارکت خرید می کنیم ، نباید مقدار این هزینه بیشتر از حد معقول باشد .

4) اثر دارایی

به عبارت ساده، به این معنی است که ما تمایل داریم برای چیزهایی که از قبلاً مالک آن هستیم، ارزش بیشتری قائل شویم. ما به آنها ارزش بیشتری می دهیم.

5) سوگیری تایید

سوگیری تأیید یعنی که افراد به دنبال شواهدی می گردند تا از آنچه که قبلاً فکر می کردند درست است، پشتیبانی کنند. در یک آزمایش، به کارشناسان گفته شد که این شراب یک محصول قدیمی است. ظاهر بطری و برچسب آن نیز حرفشان را تایید کرد. بنابراین، وقتی در بطری را باز کردند، طعمی را که کارشناسان چشیدند همان چیزی بود که انتظار داشتند. سوگیری تایید دقیقا همچین چیزی است .

6) فقر تفکر

وقتی صحبت از پول به میان می‌آید، بسیاری از ما افراد ثروتمند را افراد شایسته، اما فاقد صمیمیت می‌دانیم. احساس رایج ما در آن لحظه حس حسادت است.مطالعات نشان می دهد که چگونه وضعیت مالی ما بر هوش و توانایی تصمیم گیری ما تأثیر می گذارد. در زمان بحران یا کمبود پول، ما اغلب تصمیماتی می گیریم که اگر از نظر مالی خوب بودیم، آنها را نمی گیریم یا عاقلانه فکر نمی کنیم.

سخن پایانی

پیام کلیدی کتاب ذهنیتی فراتر از پول این است که پول به حدی مملو از مفاهیم ذهنی و روانی است که عملکرد منطقی در باره ی آن تقریبا غیر ممکن خواهد بود .معمولا ما آنچه که داریم را دست بالا میگیریم و درباره ی میزان پس اندازمان بیش از حد خوش بین هستیم . ما در معرض فعالیت های بازاریابی قرار داریم که بر مبنای گرایش ما به تایید و نگرش سهل انگارانه ی ما در مورد کارت اعتباری عمل می کند . برای تغییر رفتارمان و تصمیم گیری قدرتمند تر درباره ی نحوه ی هزینه کردن پول باید با تفکر غیر منطقی خود آشنا شویم .

همچنین بخوانید : زنده بمانید و رشد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه