پایتون یا جاوا ؟چرا پایتون از جاوا مفیدتر است ؟

پایتون یا جاوا ؟؟!

 

برنامه نویسی مجموعه ای از دستورات، دستورالعمل ها و کدهاس که برای طراحی یک برنامه نرم افزاری لازمه. زبان های برنامه نویسی مورد استفاده توسعه دهندها جزء لاینفک توسعه نرم افزارند و به همین دلیله که نمیشه اون ها رو نادیده گرفت. پایتون یا جاوا ؟ انتخاب بین زبان های برنامه نویسی مختلف اغلب برای توسعه دهندگان کار دشواری است، چه رسد به انتخاب بین این دو رهبر صنعت. آیا شما نیز با یکی از این دوراهی ها روبرو هستید؟ این مقاله فهرستی از ویژگی‌هایی است که هنگام تصمیم‌گیری بین پایتون یا جاوا باید در نظر بگیرند.

جاوا و پایتون همیشه برای کسب رتبه ی برتری در حال جنگ باهم بودن. پایتون به طور مداوم در حال بهبوده ، همچنین جاوا در سازمان های مهم استفاده می شه. هر دو زبان وظایف خودشون رو به خوبی انجام میدن، اما ویژگی های میکروسکوپی خاصی اون ها رو از هم متمایز می کنه. در این مقاله ” پایتون یا جاوا “، تفاوت های جاوا و پایتون رو خواهیم دید.

جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی سطح بالاست که شبیه به C++ است. همچنین کاملاً یک زبان برنامه محور است. این زبان با هدف نوشتن یک بار اجرا در هر نقطه، با هیچ وابستگی  ساخته شده.

پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی پویا و همه منظوره ست. به لطف ساختارهای داده داخلیش و پویا بودنش ، یک گزینه مطلوب برای توسعه سریع برنامه های کاربردیه.

یکی از مزایای پایتون حول این موضوعه که مفسر و کتابخانه های منبع به صورت رایگان در اینترنت در دسترس همه هستند. بنابراین، پایتون به یک گزینه عالی برای هر کسی تبدیل می شه که مایل به سرمایه گذاری بیش از حد توی هزینه های توسعه نیست.

 

بیشتر بدانید: پایتون چیست؟

پارامترهای مقایسه

با توجه به اینکه هر دوی این زبان های برنامه نویسی غول های بازار هستند، چند مقایسه فنی ، تفاوت اون ها با یکدیگر رو بهتر روشن می کنه. در زیر پارامترهایی برای مقایسه ی اینکه کدام بهتر است ، جاوا یا پایتون؟ در نظر گرفته شده.

محبوبیت

تفاوت بین جاوا و پایتون از نظر محبوبیت:

 

هر دو زبان همیشه برای محبوبیت مبارزاتی کردند. در نظرسنجی Stackoveer در سال 2018 از توسعه دهندگان، پایتون پس از پیشی گرفتن از ++C به عنوان سریع ترین زبان برنامه نویسی در حال رشد شناخته شد. جاوا به عنوان یک انتخاب محبوب توسط بسیاری از توسعه دهندگان منعکس شد، اما شکاف بین هر دو زبان به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود.

سینتکس

 از نظر سینتکس پایتون یا جاوا ؟

 

پایتون یک زبان بسیار پویا ست. در حین تایپ، توسعه دهنده مجبور نیست متغیرها رو وارد کنه چون در طول زمان اجرا اتوماتیک وارد میشن . این باعث می شه که پایتون زبانی آسان و تقریباً شبیه به زبان انگلیسی باشه.

 

یکی دیگر از عناصر سهولت زبان اینه که از قوانین تورفتگی یا مهاربندهای محصور پیروی نکنه. نتیجه زبانیه که برای مبتدیان و خوندن اون بدون پیچیدگیه. همانند پایتون !

 

جاوا از این نظر کاملاً متضاده. قوانین سینتکس بسیار سختگیرانه ای داره که باید همه متغیرها رو تایپ کنید و در صورت وجود خطا یا ناهنجاری در کد، برنامه تون اجرا نمیشه.

 

به عنوان مثال، در جاوا، برای تعریف یک بلوک یا متد با چندین خط، باید خطوط را در داخل براکت های فرفری قرار بدیم. در حالی که پایتون امکان تورفتگی رو برای نوشتن بلوک ها با چندین خط فراهم می کنه.

درجه سختی یادگیری و استفاده

بیشتر زبان های برنامه نویسی با ارائه ویژگی های جدید، ابزار مدرن یا عملکرد بهتر به برنامه نویسان کمک می کنند. با این حال، فقط با سهولت استفاده برای مبتدیان توسط یک زبان میتونه بسیار بسیار مهم باشه .

 احتمالاً ستایش سهولت یادگیری پایتون رو زیاد شنیدید.

خوانایی استثنایی پایتون و ساختار پویا باعث می شه که احساس کنید در حال خوندن مجموعه ای ساده از دستورالعمل های زبان انگلیسی هستید . چون به زبان طبیعی انسان نزدیکه و به جای پرانتزهای بسته، از تورفتگی‌ها برای تشکیل بلوک‌های کد استفاده می‌کنه.

علاوه بر اینکه یادگیری پایتون بی دردسره، پایتون نیز از زمان تفسیر و کامپایل شدن، بسیار انعطاف پذیره و راحت اجرا می شه. به‌علاوه، به‌عنوان یک زبان همه‌منظوره، می‌تونید تقریباً هر چیزی رو با پایتون ایجاد کنید.

برعکس، جاوا رزومه خیره کننده مشابهی برای مبتدیان نداره.

جاوا نقطه ورود سختی داره، بنابراین شما باید قبل از تبدیل شدن به یک توسعه دهنده جاوا، برای پیمایش برخی از پیچیدگی های جاوا آماده باشید. منحنی یادگیری جاوا همچنین بسیار سخت تر از پایتونه و در هنگام تایپ و کامپایل، انعطاف پذیری پایتون رو نداره.

همونطور که توی مقدمه دیدیم، جاوا یه زبان جهانیه و افزودن جاوا به کمربند ابزارتون ، زمانی که صحبت از تطبیق پذیری به عنوان یک توسعه دهنده به میان می آید، به عنوان یه گزینه ی بسیار مناسبه . و اگه تجربه قبلی شما با زبان های C بوده، در کمترین زمان جاوا رو انتخاب خواهید کرد چون هر دو از یک خانواده هستند.

جاوا همچنین در بسیاری از محیط‌های کاری سنتی، مثل امور مالی، کلیدیه و با برنامه‌های رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ و برنامه‌های کاربردی سازمانی شکوفا میشه. بنابراین، اگه کار می کنید یا به دنبال کار توی یک شرکت بزرگ هستید، جاوا یک مهارت عالی برای یادگیری و اضافه کردن به رزومتونه.

کارایی و عملکرد

 پایتون یا جاوا از نظر عملکرد :

هر دو زبان جاوا و پایتون با کامپایل کردن بایت کد و اجرای اون ها روی ماشین های مجازی اجرا میشن . این باعث میشه هر دو زبان به صورت کراس پلتفرم باشن، بدون اینکه تفاوتی توی سیستم عامل شون داشته باشن. ممکنه به نظر برسه که هر دو عملکرد مشابهی دارند، اما یه تفاوت اساسی بین این دو زبان وجود داره.

جاوا با سینتکس تایپ ایستا شناخته میشه. با این نوع سینتکس، کامپایل بسیار ساده تر و سریعتر از نحو تایپ شده پویا است. کمتر مستعد خطاست و پلتفرم هایی رو که برای اون ها هدف گذاری شده بهتر هدف قرار میده.

جاوا همچنین دارای یک کامپایلر Just-in-time (JIT) است. این دستگاه بایت کد رو  توی ماشین اصلی کامپایل میکنه، به همین دلیل می تونه کد کامپایل شده رو مستقیماً فراخوانی کنه. این عملکرد در درجه اول به سرعت و کارایی زبان اضافه میکنه. با این حال، از طرف دیگه کدهای جاوا نیز بسیار طولانی تر از پایتون هستند و درک اون ها دشواره.

برای پایتون، کد در طول زمان کامپایل پردازش می‌شه و این زمانیه که متغیرها در نظر گرفته میشن. کدی که در سینتکس نوع پویا تایپ میشه اونقدر سریع گویا نیست که با هر پلتفرمی مطابقت داشته باشه.

از اونجایی که پایتون معمولاً توی طول زمان اجرا تست میشه، هر مشکلی توی برنامه میتونه کل برنامه رو در حالت انتظار نگه داره. همه این متغیرها در کنار هم باعث کاهش کارایی و سرعت زبان می شوند.

 

سورس

از لحاظ سورس ، Python تحت یک مجوز منبع باز (open source) تایید شده توسط OSI توسعه یافته، و اون رو آزادانه قابل استفاده و توزیع میکنه، حتی برای استفاده های تجاری! این اپن سورس بودن یک مزیت بسیار بسیار بزرگ محسوب میشه.

جاوا منبع باز است یا پولی؟ آیا برای استفاده از جاوا باید هزینه پرداخت کنید؟

نه، مگر اینکه بخواید از اوراکل پشتیبانی طولانی مدت داشته باشید. اوراکل دو نسخه توسعه جاوا ارائه میده، یکی ساخت OpenJDK تحت مجوز اپن سورس GPL و دیگری ساخت تجاری Oracle JDK تحت مجوز پولی .

ماشین لرنینگ ( فراگیری ماشین )

تقابل پایتون یا جاوا در یادگیری ماشین:

 

پایتون از نظر سینتکس بسیار آسونه . بنابراین افراد با پیشینه‌های مختلفاون رو انتخابی راحت میدونن. با پایتون، توسعه دهنده ها به راحتی میتونن یادگیری ماشینی رو آزمایش کنن و از اون توی زمینه‌های مربوطه خودشون استفاده کنن. پایتون به دلیل سابقه ی خودش توی توسعه یادگیری ماشینی و همچنین کتابخانه و منابع وسیعی که داره که راحت در دسترس هستن ، در حال توسعه بیشتریه.

 

درباره کتابخانه های بیشتر بخوانید: کتابخانه ها و فریمورک های محبوب پایتون

 

جاوا نیز توسط بسیاری از توسعه دهنده ها به عنوان یک گزینه در نظر گرفته میشه. با ویژگی هایی مثل اشکال زدایی و استفاده آسان، برای عملیات هایی در مقیاس بزرگ و برنامه های سطح سازمانی ترجیح داه میشه.

موتور های توسعه بازی

پایتون یا جاوا در موتورهای بازی سازی:

 

C++/C# بدون شک پیشرو های  توسعه بازی های رایانه هستند و جاوا و پایتون نمیتوانند با آن ها رقابت کنند. سی شارپ همیشه یک تجربه کاربری یکپارچه را با بهترین عملکرد در اختیار گیمرها قرار داده است. در حال حاضر، جاوا یا پایتون نمی توانند تجربه ای را که سی شارپ تاکنون ارائه کرده است، ارائه دهند.

 

با این حال، نمیتونیم کاملا پایتون  رو توی این زمینه برای توسعه بازی حذف کنیم. چون در هر حال پایتون هم یک انتخاب محبوب توسعه دهندگان برای برنامه های مختلفه، و همچنین به یک زبان برنامه نویسی محبوب برای برخی از توسعه دهندگان بازی تبدیل شده.

 

توسعه زبان و کاربران

هر دو زبان برنامه نویسی از یک پایگاه کاربر فعال در سراسر جهان برخوردار هستند.پایتون دارای یک جامعه قوی از بیش از 1600 گروه کاربر، در بیش از 37 کشور و 191 شهر است.

از سوی دیگر، گروه‌های کاربر جاوا (JUG) متعددی در سرتاسر جهان وجود دارد و رویدادهای برجسته مختلفی مانند JavaOne توسط برنامه‌نویسان جاوا سازماندهی می‌شوند.

کدام زبان بیشترین حقوق را دارد پایتون یا جاوا؟

طبق نظرسنجی Stack Overflow در سال 2020، وقتی صحبت از حقوق پایتون در مقابل جاوا به میان می آید، این مقدار بسیار نزدیک است.

 

در ایالات متحده، توسعه دهندگان پایتون به طور متوسط 120 هزار دلار در سال درآمد دارند و توسعه دهندگان جاوا نیز همین میزان درآمد دارند. تنها مزیت اینجا در سطح جهانی است، پایتون افزایش جزئی 59 هزار دلاری در سال دارد، در حالی که توسعه دهندگان جاوا تنها 50 هزار دلار در سال درآمد دارند.

 

بنابراین، اگه به دنبال کار در خارج از کشور یا زندگی در خارج از ایالات متحده هستید، این گزینه میتونه یه عامل تعیین کننده برای در نظر گرفتن باشه.

وقتی صحبت از این شد که توسعه‌دهندگان به کدام زبان‌ها بیشتر تمایل دارند، پایتون به مراتب بالاتر از جاوا و سایر زبان‌ها قرار گرفت . پایتون همچنین در سه زبان برتر برای محبوب ترین زبان های توسعه دهندگان فهرست شده است، در حالی که جاوا در جایگاه هفدهم قرار دارد.

 

 

پایتون یا جاوا
پایتون برای انواع برنامه های زیر مناسب است:
  •      اپلیکیشن های وب
  •      بازی ها
  •      پردازش تصویر و طراحی گرافیک
  •      توسعه زبان
  •      اپلیکیشن های یادگیری ماشینی
  •     پردازش سیستم ها
  •      نمونه سازی
جاوا برای این برنامه ها توصیه می شود:
  •      محصولات Middleware
  •      برنامه های موبایل
  •      راه حل های سازمانی و سیستم های جاسازی شده
  •      برنامه های رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ
نتیجه

عملکرد پایتون در مقابل جاوا : با در نظر گرفتن هر دو زبان در برابر پارامترهای مختلف، پایتون نسبتا به جاوا برتری دارد.

از لحاظ محبوبیت شاید هر دو یکسان باشند ، اما پایتون به طور گسترده تری استفاده می شود. افراد خارج از صنعت توسعه نیز از پایتون برای اهداف مختلف سازمانی استفاده کرده اند.

به طور مشابه، جاوا نسبتا سریعتر است، اما پایتون برای برنامه های طولانی بهتر است.

در نهایت، این بستگی به نوع برنامه ای دارد که یک توسعه دهنده می خواهد ایجاد کند. اگر پارامترهای بالا را در نظر بگیرید، و یکی از این زبان ها بیشتر مورد نیاز شما بود ، می‌توانید آن را ادامه دهید. با این حال، اگر شروع به رفتن به سمت توسعه کرده‌اید، ممکن است پایتون انتخاب بهتری باشد. از سوی دیگر، جاوا گزینه ارجح برای برنامه های سطح سازمانی خواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه