پایتون چیست و چرا اینقدر محبوب است ؟

پایتون (python) یکی از زبان های برنامه نویسی است که توسط شخصی به نام گیدو ون روسوم در سال 1989 میلادی توسعه پیدا کرد. این زبان از جمله زبان های بسیار قدرتمندی است که یادگیری آن بسیار ساده و راحت است و در زمینه های متفاوت مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، توسعه وب، علم داده، واسط های برنامه نویسی و غیره استفاده می شود.
از جمله ویژگی های این زبان برنامه نویسی می توان به سطح بالا بودن آن اشاره کرد. به همین دلیل این زبان برای برنامه نویسی های سطح سیستمی مانند هسته سیستم عامل ها و همچنین درایور نویسی به هیچ وجه مناسب نیستند.

یکی دیگر از مواردی که می توان در مورد python بیان کرد این است که این زبان از جمله محبوب ترین زبان های برنامه نویسی به شمار می رود. دلیل محبوبیت آن هم این است که یک زبان برنامه نویسی منبع باز، سطح بالا با کاربردهای عمومی است که در تمامی رشته ها می توان از آن استفاده کرد.
اما به صورت کلی در زیر دلیل های محبوبیت این زبان را شرح خواهیم داد:

چرا زبان برنامه نویسی پایتون اینقدر محبوب است؟

یکی از وب سایت های معروف در زمینه اندازه گیری محبوبیت زبان های برنامه نویسی، وب سایت TIOBE است. طبق اطلاعات به دست آمده از این وب سایت، پایتون در حال حاضر سومین زبان برنامه نویسی محبوب در سراسر دنیا به شمار می رود.
اما دلیل های این محبوبیت به شرح زیر است:

* سهولت و راحتی در استفاده
برای اشخاصی که به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شده اند، python می تواند اولین قدم برای شروع برنامه نویسی باشد. به دلیل اینکه یادگیری آن به نسبت دیگر زبان ها راحت تر است
* درک این زبان نسبتاً ساده است
یکی از نکات بسیار مهم این است که، یادگیری پایتون ساده تر از PHP است و این نشان از درک راحت آن است. درک کردن و همچنین فهمیدن زبان برنامه نویسی python برای اشخاصی که به تازگی وارد این حیطه شده اند به نسبت بسیار ساده و راحت است. چرا که بسیار شبیه به زبان انگلیسی است.
* منبع باز بودن python
همان طور که اطلاع دارید پایتون یک زبان منبع باز است. این نشان دهنده این است که هر شخصی می تواند از آن استفاده کرده و برنامه ها و کتابخانه های مربوطه را بسط و گسترش دهد.
* همه کاره بودن پایتون
از نکات جالب توجه برای این زبان برنامه نویسی که موجب محبوبیت آن شده می توان به همه کاره بودن آن اشاره کرد و در واقع می توان در تمامی رشته ها از آن استفاده کرد.

کاربردهای پایتون

پایتون

پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی است که از سیستم عامل های چند پلتفرمی پشتیبانی می کند. این یعنی این زبان توانایی انجام برنامه نویسی های متفاوت در پلتفرم هایی مانند وب سایت، موبایل و دسکتاپ را دارا می باشد. از جمله مهم ترین برنامه های شناخته شده در سطح جهانی که با python توسعه یافته اند می توان به یوتیوب، دراپ باکس، بیت تورنت و غیره اشاره کرد.

  1) توسعه وب

از زبان برنامه نویسی پایتون برای ساخت و توسعه وب آن هم با سرعت زیاد می توان استفاده کرد. دلیل آن هم چارچوب ها و استانداردهایی است که این زبان برای ایجاد برنامه ها از آن استفاده می کند. در واقع این زبان برنامه نویسی برای توسعه وب از فریم ورک های متعدد و محبوبی مانند جنگو (Django) و فلسک (Flask) استفاده می کند. از جمله وب سایت های بزرگی که با استفاده از این فریم ورک ها پیاده سازی شده می توان به یوتیوب، دراپ باکس، اینستاگرام و غیره اشاره کرد.

 2) توسعه بازی های رایانه ای

  از زبان برنامه نویسی پایتون برای توسعه بازی های رایانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. کتابخانه PySoy در این زبان وجود دارد که در واقع یک موتور بازی سه بعدی به شمار می رود که از 3 Python پشتیبانی می کند. از دیگر کتابخانه های رایگان این زبان می توان به PyGame اشاره کرد که امکان توسعه بازی ها را فراهم می کند. از جمله بازی های رایانه ای که با پایتون ساخته شده اند می توان به Civilization-IV، Disney’s Toon town Online و Vega Strike اشاره نمود.

   3) یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی هر دو از مهم ترین موارد در بحث تکنولوژی و فناوری در زبان برنامه نویسی پایتون به شمار می روند که به نوعی قادر هستند مشاغل آینده را تحت تأثیر خودشان قرار دهند. Python با استفاده از کتابخانه های خاص از جمله Pandas ، Scikit-Learn، NumPy و خیلی از موارد دیگر قادر است به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کمک کند تا به راحتی بتوانند سرعت رشد و پیشرفت خود را چندین برابر کند.

   4) استفاده از پایتون در رابط کاربری و گرافیک دسکتاپ

برنامه ها و نرم افزارهای دسکتاپی هم اکثراً به وسیله پایتون نوشته می شود. یکی از کتابخانه هایی که در این مسیر می تواند برای توسعه رابط کاربری مورد استفاده قرار بگیرد، کتابخانهTkinter است. از دیگر ابزارهای بسیار مفید که می توانند برای ایجاد برنامه های کاربردی در چندین سیستم عامل مورد استفاده قرار بگیرد، می توان به wxWidgets،Kivy و PYQT اشاره کرد.

    5) استفاده از پایتون در برنامه های تجاری

به طور کلی برنامه های تجاری به نسبت برنامه های معمولی بسیار متفاوت تر هستند و موارد بیشتری را تحت پوشش خود قرار می دهند. در واقع برنامه های تجاری به مواردی نیاز دارد که مقایس پذیر، قابل گسترش و در عین حال به راحتی قابل خواندن باشد و به طبع زبان برنامه نویسی پایتون تمامی این ویژگی ها و قابلیت هایی که بیان کردیم را دارا می باشد. از جمله کتابخانه های این زبان می توان به Tryton اشاره کرد که برای توسعه برنامه های تجاری در دسترس عموم قرار گرفته است.

   6) کاربرد پایتون در برنامه های صوتی و تصویری

حقیقت این است که ما از پایتون برای توسعه برنامه هایی استفاده می کنیم که به نوعی چند کاره هستند و می توانند رسانه را تولید کنند. به طور مثال برنامه های صوتی و تصویری مانند TimPlayer و Cplay با استفاده از کتابخانه های این زبان برنامه نویسی رشد و توسعه پیدا کرده اند. این دو برنامه ای که از آن اسم بردیم در مقایسه با دیگر دستگاه های پخش رسانه، ثبات و عملکرد بهتری را از خودشان نشان می دهند.

در پایان می توان به این نکته اشاره کرد که این زبان برنامه نویسی یک زبان برای توسعه انواع اپلیکیشن های دسکتاپ و تحت وب است که از ویژگی های زیادی برخوردار است. شاید بزرگ ترین مزیت و ویژگی پایتون این است که به راحتی می توانید آن را یاد بگیرید و با آن شروع به فعالیت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه