وردپرس چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم ؟

وردپرس یک بستر ایجاد وب سایت است که به صورت کاملاً رایگان و منبع باز در اختیار کاربران قرار گرفته است. به زبانی ساده تر اما یک مقدار فنی تر می توان اینگونه گفت که WordPress یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که به وسیله زبان PHP نوشته شده و از پایگاه داده MySQL استفاده می کند.
در واقع این سیستم یکی از ساده ترین و در عین حال قدرتمندترین سیستم برای وبلاگ نویسی و همچنین طراحی سایت در سراسر دنیا به شمار می رود. وردپرس یک بستر کاملاً مناسب برای انواع وب سایت ها از وبلاگ نویسی گرفته تا وب سایت های تجاری، وب سایت های نمونه کار و غیره به شمار می رود و به نوعی یک CMS همه کاره به حساب می آید.

وب سایت وردپرس چیست و چه نوع وب سایت هایی می توان با آن ایجاد کرد؟

به وب سایت هایی وردپرس گفته می شود که از سیستم مدیریت محتوا آماده ای (CMS) مانند WordPress در خود استفاده کرده باشد. از این نوع سیستم ها برای طراحی انواع وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این وب سایت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) بلاگ:

این بخش در واقع نوع خاصی از وب سایت به شمار می رود که بیشتر برای به اشتراک گذاشتن تصاویر، آموزش ها، مطالب و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. بلاگ در وردپرس به طور معمول سعی دارد جدیدترین مطالب منتشر شده را به نمایش در بیاورد

2) وب سایت های تجارت الکترونیکی:

این نوع وب سایت این امکان را در اختیار افراد قرار می دهند تا کالاها و یا خدمات خود را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار دهند. شما به راحتی قادر خواهید بود یک افزونه تجارت الکترونیکی WordPress را دانلود و نصب نمایید تا بتوانید یک فروشگاه اینترنتی آنلاین در وب سایت خود داشته باشید

3) وب سایت های شخصی یا شرکتی:

از دیگر وب سایت هایی که با WordPress قابلیت طراحی و اجرا شدن را دارد می توان به وب سایت های شخصی یا شرکتی اشاره کرد. با طراحی این نوع وب سایت ها می توانید اطلاعات بیشتری را در زمینه کاری به مشتریان خود عرضه نمایید

4) وب سایتی برای نمونه کارها:

وردپرس از جمله سیستم هایی است که برای ارائه انواع نمونه کار بسیار عالی به نظر می رسد. چرا که در کمترین زمان و با کمترین هزینه ممکن راه اندازی می شود.

5) ایجاد تالارهای گفتگو:

تالارهای گفتگو می تواند مناسب ترین مکان ها برای سوال پرسیدن کاربران و یا به اشتراک گذاشتن موارد مرتبط باشد. شاید این تصور برای شما سخت و دشوار باشد اما بسیاری از وب سایت های انجمن ها با WordPress طراحی شده اند

6) وب سایتی برای ایجاد رویدادها:

سیستم مدیریت محتوا آماده مانند وردپرس برای به اشتراک گذاری جزئیات و فروش بلیط بسیار عالی به نظر می رسد.

7) ایجاد وب سایت های آموزشی:

از دیگر مواردی که می توانید با WordPress طراحی نمایید، وب سایت های آموزشی است. دانش آموزان در این وب سایت ها می توانند از دوره های آنلاین استفاده کرده، پیشرفت های خود را پیگیری نمایند و یا اینکه منابع خود را از این وب سایت های آموزشی دانلود نمایند.

این وب سایت هایی که به آنها اشاره کردیم تنها بخشی از وب سایت هایی است که می توان با سیستم مدیریت محتوا آماده مانند WordPress ایجاد نمود. در واقع شما هر نوع وب سایتی را می توانید با این سیستم راه اندازی و مدیریت نمایید.

دلیل های استفاده از سیستم مدیریت محتوا آماده وردپرس

وردپرس

دلیل های زیادی وجود دارد که باعث می شود از این سیستم برای طراحی سایت استفاده کنیم. از جمله این دلیل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دلیل اول: استفاده از آن هزینه ای در بر ندارد و کاملاً رایگان است
در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا آماده و کاملاً رایگان و متن باز است که برای طراحی هر نوع وب سایت از شخصی گرفته تا تجاری، شرکتی، فروشگاهی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. واقعیت این است که انواع و اقسام قالب ها و افزونه ها در مخزن WordPress به صورت رایگان وجود دارد و افراد بدون پرداخت یک ریال می توانند از آن استفاده کنند.

دلیل دوم: وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا آماده است
سیستم مدیریت محتوا آماده ای مانند وردپرس هم به عنوان محبوب ترین CMS در بین مخاطبین شناخته می شود و هم اینکه تا جای ممکن توانسته گوی رقابت را از مخاطبین خود برباید. چیزی در حدود 59.5 درصد از کل وب سایت هایی که در دنیای وب وجود دارد با استفاده از این سیستم طراحی شده اند. طبق آمار به دست آمده جوملا در حدود 5.9 درصد، دروپال 4.9 درصد و مجنتو هم 2.8 درصد از کل سهم بازار را در اختیار دارند.

دلیل سوم: در سریع ترین زمان ممکن نصب و راه اندازی می شود.
باید عنوان کنیم که وردپرس در سریع ترین زمان ممکن نصب و به محض نصب شدن قابلیت استفاده و اجرایی شدن را دارد. شما هر نوع افزونه ای که مد نظر دارید را می توانید از مخزن WordPress دانلود و نصب کرده و به محض نصب شدن از آن استفاده نمایید.

دلیل چهارم: WordPress طبق اصول سئو طراحی شده است

باید عنوان کنیم که سیستم مدیریت محتوا وردپرس طبق اصول سئو طراحی شده و موتورهای جستجوی معروفی مانند گوگل و Bing به طور معمول وب سایت هایی را که از این سیستم استفاده می کنند در بهترین نتایج یا رتبه های خود نمایش می دهند. دلیل این مورد این است که چارچوب اصلی وب سایت طبق اصول سئو طراحی شده و همین مورد موجب خزیدن بهتر خزنده های گوگل می شود. در همین بین مت کاتس از شرکت گوگل هم شخصاً وردپرس را در سال 2009 مورد تأیید خودش قرار داده است.

دلیل پنجم: سازگاری بسیار کامل
این واقعیت بر هیچ کسی پوشیده نیست که وردپرس بسیار انعطاف پذیر و سازگار است. این بدین معناست که این سیستم به راحتی قادر است با استفاده از افزونه هایی که در مخزن خود دارد پاسخگوی تمامی نیازهای افراد باشد. فرقی نمی کند که این CMS برای وب سایت هایی مشاغل کوچک طراحی شده یا برای یک فروشگاه اینترنتی بسیار بزرگ.
دلیل ششم: وردپرس ایمن است
هکرها بیشتر به سیستم هایی نظر دارند که از محبوبیت زیادی برخوردارند و وردپرس هم از این امر مستثنی نیست. در این بین یکی از مواردی که وردپرس به منظور جلوگیری از هک شدن انجام داده است، اقدامات امنیتی است که توسعه دهنده ها برای حفظ اعتماد بیشتر انجام می دهند. در واقع کارمندان WordPress و همچنین توسعه دهنده ها به صورت مداوم در حال کار بر روی افزونه ها و قالب های این سیستم هستند تا آن را در مقابل هکرها، ایمن نگه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه