برنامه نویسی بک اند چیست ؟

بک اند (Back End) بیشتر به برنامه نویسی ها و کدنویسی های سمت سرور اشاره می کند که قابل مشاهده برای کاربر نیستند. وظیفه اصلی شخصی که برنامه نویسی بک اند را بر عهده دارد این است که قسمتی از وب سایت را برنامه نویسی انتخاب می کند که برای کاربران قابل مشاهده نیست و این همان هسته یا به اصطلاح مغز وب سایت است.

شاید از خودتان بپرسید که تمامی داده هایی که در اختیار داریم در کجا ذخیره می شود. اینجاست که بخش بک اند که شامل یک سرور، یک برنامه کاربردی و یک پایگاه داده است، خودنمایی می کند. در واقع یک توسعه دهنده Back End سعی می کند اطلاعات متفاوت را از پایگاه داده دریافت و بعد از اینکه آن را مورد بررسی و پردازش خود قرار داد، به کاربر نمایش دهد. این مورد نشان دهنده این است که Back End تشکیل شده از دو بخش منطق سایت و پایگاه داده است.

توسعه دهنده های Back End در درجه اول سعی می کنند بر روی نحوه کار بر روی یک وب سایت تمرکز داشته باشند. این توسعه دهنده ها کدهایی را می نویسند که بیشترین تمرکز آن بر عملکرد و منطق برنامه ای است که کار می کند و در واقع هرگز به صورت مستقیم کاربران از فناوری آنها استفاده نمی کنند. مسئولیت و وظیفه اصلی برنامه نویسی های Back End شامل نوشتن API ها، کدنویسی برای تعامل با یک پایگاه داده، ایجاد و ساخت انواع کتابخانه، کار بر روی فرآیندهای تجاری و معماری داده ها و دیگر موارد است.

مهارت ها و ابزارهای لازم برای توسعه بک اند

برای برقراری یک ارتباط موثر بین سرور، برنامه و پایگاه داده، دیوایس های بک اند از زبان های سمت سرور مانند PHP، Ruby، پایتون، جاوا و دانت نت استفاده می کند. همچنین برای ساخت یک برنامه هم از ابزارهای متفاوتی مانند MySQL، Oracle و SQL Server به منظور پیدا کردن، ذخیره و یا تغییر داده استفاده می کند.

توسعه دهنده های بک اند از این ابزارها برای ایجاد برنامه های وب و یا توسعه وب بیشترین کمک را دریافت می کنند. این یعنی توسعه Back End همزمان با قسمت فرانت اند (Front End) کار می کند تا به نوعی بتواند محصول نهایی را به کاربر نشان دهد.

7 نوع زبان برنامه نویسی بک اند و محبوب ترین آنها

تنوع زبان های برنامه نویسی برای برنامه نویسی سمت سرور موجب رشد و گسترش روز افزون طراحی و توسعه وب شده است. در این بین زبان های متعدد و متنوعی وجود دارند که توانایی طراحی سایت و همچنین بک اند را به توسعه دهنده ها می دهند که به طبع هر کدام از آنها دارای یک سری مزیت ها و معایب خاص هستند.

از جمله زبان های برنامه نویسی Back End این 7 موردی است که به صورت تیتروار به آنها اشاره خواهیم کرد:

1 – جاوا 

2 – PHP

3 – NET. که این زبان خودش به دو زبان دیگر به نام C # و VB (ویژوال بیسیک) دسته بندی می شود.

4 – Ruby

5 – پایتون

6 – SQL 

7 – جاوااسکریپت

 

 

به صورت کلی برنامه نویسی Back End می تواند به صورت شیء گرا یا کاربردی باشد. در روش شیء گرا که به اختصار به OOP هم معروف است، تمرکز بیشتر بر روی ایجاد اشیاء است. این یعنی ساختار یا بلوک اصلی اجزای آن، شیء ها هستند. در این روش دستورات به ترتیب خاصی اجرا می شود. از بین زبان های محبوب شیء گرا می توان به جاوا، دات نت و پایتون اشاره کرد.

در روش کاربردی، برنامه نویسی بیشتر مبتنی بر عمل است. در برنامه نویسی کاربردی بیشتر سعی می شود از زبان اعلانی استفاده شود. زبان اعلانی در واقع به معنای این است که دستورها به هر ترتیبی که مایل هستند قابلیت اجرا شدن را دارند. از این تکنیک بیشتر برای علوم داده و دیگر زبان های رایج مانند SQL، F# و R استفاده می شود.

زبان کاربردی بک اند می توانند به صورت داینامیک و یا استاتیک مورد استفاده قرار بگیرند که به طبع روش استاتیک یک مقدار سخت تر است ولی پیدا کردن خطاها در آن خیلی راحت تر است. اما روش داینامیک روشی انعطاف‌پذیرتر است که این اجازه را به متغیرها می دهد که هر چیزی که مایل هستند را تغییر دهند. به همین دلیل ممکن است خطاهای غیر منتظره و ناگهانی به وجود بیاید.

زبان های محبوب در برنامه نویسی بک اند

بک اند

در این بخش مایلیم به زبان های برنامه نویسی محبوبی اشاره کنیم که در برنامه نویسی Back End مورد استفاده قرار می گیرند.
  1) زبان برنامه نویسی جاوا
این زبان بدون شک یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در سراسر دنیا به شمار می رود. به دلیل اینکه یک زبان بسیار پر کاربرد (کاربرد در تلفن های هوشمند تا کارت های هوشمند) است. همچنین جاوا بیشتر از 20 سال است که توسط توسعه دهنده های وب مورد استفاده قرار می گیرد.
کارهایی که با جاوا در بک اند می توانید انجام دهید:
* توسعه برنامه های مربوط به تلفن های همراه سیستم عامل اندروید
* توسعه وب
* متصل شدن به پایگاه داده
* پردازش تصاویر
* برنامه های مبتنی بر GUI
* شبکه سازی

   2) زبان برنامه نویسی PHP

از دیگر زبان های بک اند که در حدود ۷۸.۲ درصد از وب سایت ها برای سمت سرور خود از آن استفاده می کنند، PHP است. زبان برنامه نویسی PHP در سال 1995 میلادی توسط شخصی به نام راسموس لِردورف منتشر شد. در آن زمان گزینه های کمی در این زبان برای ساخت و ایجاد سایت های پویا وجود داشت.
یکی از نکات جالب توجه در زبان PHP این است که این زبان به صورت داینامیک تایپ می شود. این یعنی برای هر مشکلی راه حل های متفاوتی توسط این زبان بک اند ارائه می شود. زبان PHP برای اشخاصی که به تازگی شروع به برنامه نویسی بک اند کرده اند بسیار مناسب است. از جمله دلیل های این موضوع می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* این زبان به گونه ای طراحی شده که تا زمانی که به یک مشکل اساسی برخورد نکردید به راحتی اجرا می شود
* این زبان مدام در حال به روز شدن و آپدیت شدن است
* تنظیمات این برنامه به نسبت دیگر زبان های بک اند خیلی ساده تر است. در این زبان شما MAMP برای مک بوک ها و WAMP برای ویندوزها را می توانید دانلود نموده و بعد از 5 دقیقه قادر هستید که از آن استفاده نمایید.

کارهایی که با PHP در بک اند می توانید انجام دهید:
* گردآوری داده های فرم
* ارسال و دریافت کوکی ها
* ایجاد یک محتوای داینامیک
* برنامه نویسی دسکتاپ
* برنامه نویسی سرور ساید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه