چگونه مثل دانشمندان آپولو فکر کنیم

چگونه مثل دانشمندان آپولو فکر کنیم

چگونه مثل دانشمندان آپولو فکر کنیم ؟ چطور استراتژی‌هایی که دانشمندان فضاپیماها برای نوآوری و حل مسئله به کار می‌گیرند ما هم به کار ببریم ؟ این نوآوری ها چه چیز هایی هستن ؟ در کتاب ” چگونه مثل دانشمندان آپولو فکر کنیم ” استراتژی‌هایی ساده برای برداشتن گام‌هایی بزرگ در کار وزندگی روزمره ارائه شده است. این کتاب که در سال ۲۰۲۰ منتشرشده است. شامل استراتژی‌هایی است که دانشمندان فضاپیماها برای نوآوری و حل مسئله به کار می‌گیرند. تا غیرقابل‌ تصورترین‌ها را به واقعیت تبدیل کنند.

درباره نویسنده

اوزان وارول در سن 17 سالگی از ترکیه به ایالات متحده رفت تا در دانشگاه کرنل تحصیل کند و در رشته فیزیک نجومی تحصیل کند. او در تیم عملیاتی پروژه های مریخ نوردهای کاوش مریخ در سال 2003 خدمت کرد که با موفقیت دو مریخ نورد را به مریخ فرستاد. سپس به دانشکده حقوق دانشگاه آیووا رفت، ابتدا در کلاس خود فارغ التحصیل شد و استاد حقوق در دانشکده حقوق لوئیس و کلارک شد. او یک سخنران اصلی محبوب، نویسنده مقالات متعدد برنده جوایز است، و کارهایش در وال استریت ژورنال، نیوزویک، تایم و واشنگتن پست به نمایش درآمده است.

ایده اصلی کتاب

هنگامی که رئیس جمهور جان اف کندی در سال 1962 متعهد شد که آمریکا مردی را روی ماه فرود خواهد آورد و او را سالم به زمین بازگرداند، خاطرنشان کرد که دستیابی به این امر مستلزم ساخت موشکی ساخته شده از آلیاژهای جدید است. که برخی از آنها هنوز اختراع نشده اند. قادر به تحمل گرما و تنش چندین برابر بیشتر از آنچه تا به حال تجربه شده است ، می باشد .

دهه 1960 دورانی بود که کامپیوترها به تازگی اختراع شده بودند و هنوزآزمایشگاه ها به دسکتاپ منتقل نشده بودند. پس چگونه به آن هدف دست یافتند؟

استراتژی های ساده برای انجام جهش های غول پیکر
مرحله 1 راه اندازی

برای اینکه مانند یک دانشمند موشکی فکر کنید، ابتدا باید افکار خود را مشتعل کنید. همچنین باید از چیز هایی که تفکر شما را محدود می کنند اجتناب کنید. دانشمندان موشکی، کسب‌ وکارها و مجریان در سطح جهانی ، همیشه از آزمایش‌های فکری برای ارائه ایده‌های اصلی استفاده کرده‌اند . شما نیز باید این کار را انجام دهید و افکار خود را آزمایش کنید.

مرحله دوم تسریع

هنگامی که در مرحله اول ایده های اصلی ایجاد کردید، باید ایده های خود را پیش ببرید و ببینید که کدام یک از آن ها می تواند ثبات داشته باشند . بهترین راه برای انجام این کار این است که سؤالات خود را مجدداً چارچوب بندی کنید تا احتمالات بیشتری را بازبینی کنید . مانند یک دانشمند موشکی آزمایش کنید و آزمایش کنید و آزمایش کنید .

مرحله 3 دستیابی

مرحله سوم و آخر شامل یادگیری این است که برای رسیدن به هدف، مسیرهمیشه ترکیبی از موفقیت ها و شکست ها است. فراموش نکنید که هدف این است که بفهمید چه چیزی موثر است و سپس از آن نهایت استفاده را ببرید .

نکته کلیدی

دانشمندان موشکی بیشتر تفکر خود را در آزمایش های فکری انجام می دهند. و سپس نظریه های خود را در شرایط واقعی آزمایش می کنند. آنها آزمایشات خود را طوری طراحی می کنند که به شکست آن آزمایش برسند و بفهمند دلیل شکست کجاست. هدف آنها هرگز تایید آنچه درست بوده است نیست. بلکه شناسایی اشتباه است تا بتوان آن را اصلاح کرد . فرهنگ ارتباطات یکی از نکات کلیدی برای شناسایی اشتباهات و اصلاح کردن اونه .

طرز فکر دانشمندان آپولو
ایلان ماسک

ایلان ماسک به تازگی 165 میلیون دلار از PayPal پول به دست آورده بود ، اما آیا او خود را بازنشسته کرد و تمام روز در کنار استخر نوشیدنی خورد؟ خیر. او تصمیم گرفت که زمان مناسبی برای دنبال کردن علاقه ی خودش است که ساخت یک مستعمره در مریخ بود. بنابراین ایلان به برخی از شرکت‌های موشک‌سازی آمریکایی رفت و متوجه شد که هزینه هر موشک برای پرتاب 130 میلیون دلار است. او که شوکه شده بود با خود فکر کرد که احتمالا روس ها می توانند ارزان تر از این کار را انجام دهند و او راهی روسیه شد. پس از چندین سفر بهترین چیزی که به او پیشنهاد دادند موشک‌های بالستیک قاره ‌پیما با قیمت 20 میلیون دلار بود. اما این قیمت هنوز خیلی گران بود.

ایلان ماسک تصمیمش را عوض کرد و چند کتاب قرض گرفت .او خیلی زود متوجه شد که مواد لازم برای ساخت یک موشک تنها حدود 2 درصد از هزینه پرتاب یک موشک است که به او پیشنهاد داده بودند!  بنابراین تصمیم گرفت که شرکت خود را راه اندازی کند و موشک ها را خودش بسازد. اینگونه بود که SpaceX به وجود آمد. و در نهایت به اولین شرکت خصوصی در تاریخ تبدیل شد که موشکی را در مدار قرار داد.

سخن پایانی

نکته مهم در مورد کتاب ” چگونه مثل دانشمندان آپولو فکر کنیم ”  این است که اوزان وارول در آن صحبت می کند. او بخشی از پروژه مریخ نوردهای اکتشافی بود که در سال 2003 دو مریخ نورد را به مریخ فرستاد. مریخ نوردها طوری طراحی شده بودند که نود روز کار کنند، اما یکی از آن ها توانست به مدت شش سال عکس ارسال کند. دیگری هم در اطراف مریخ پرسه زد و برای بیش از چهارده سال تصاویر را به زمین فرستاد.

فکر کردن مثل دانشمندان فضاپیما به معنی به کار گیری طرز تفکری بدیع است . طرز تفکری که در آن عدم قطعیت همچون دروازه ی جدیدی به سمت اکتشافی بی پایان است . به همین دلیل به یاد سپاری اینکه موفقیت پایان کار نیست، امری حیاتی است . آن سوی همین مرز ها است که به افکاری اصیل و نوآوری هایی پیشگامانه دست پیدا میکنیم . اما تنها وقتی این اتفاق می افتد که با نقاط کورتان روبرو شوید. و خود را از بند باورهایی که خلاقیت تان را محدود می کنند رها کنید . میدونید که ذهنیتی فراتر از پول چیه و چطوری میتونه زندگیتون رو از این رو به اون رو کنه ؟

چگونه مثل دانشمندان آپولو فکر کنیم

اوزان وارول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه