خالق پایتون کیست ؟

خالق پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی همه منظوره و سطح بالا و قابل استفاده در تمام حوضه ها است. و به طور گسترده و وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. ابتدا توسط Guido van Rossum در سال 1991 پایه گذاری شد. و توسط بنیاد نرم افزار پایتون توسعه یافت پس می توان او را خالق پایتون نام گذاری کرد. این پروسه همیشه بر راستای خوانایی کد توسعه یافته است. سینتکس پایتون به برنامه نویسان اجازه می دهد، تا مفاهیم را در خطوط کمتری از کد یاد بگیرند و استفاده کنند.

در اواخر دهه 1980، تاریخ در شرف نگارش بود. آن زمان بود که کار روی پایتون شروع شد. بلافاصله پس از آن Guido Van Rossum در دسامبر 1989 کار مبتنی بر کاربرد خود را توسط Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) که در هلند واقع شده آغاز کرد.

بیایید عمیق تر کاوش کنیم :

پایتون ابتدا به عنوان یک پروژه سرگرمی شروع شد . خالق پایتون در ابتدا به دنبال یک پروژه جالب بود. تا او را در کریسمس مشغول نگه دارد. این زبان برنامه نویسی که پایتون نام دارد، موفق شده ی زبان برنامه نویسی ABC است. که رابطی با سیستم عامل آمیب داشت و دارای ویژگی مدیریت استثنا بود.

 Rossum قبلاً هم به ایجاد زبان ABC در حرفه خودش کمک کرده بود. وی مشکلاتی را در زبان ABC دیده بود. اما بیشتر ویژگی های آن را دوست داشت. او واقعاً کاری بسیار هوشمندانه انجام داد.  از سینتکس زبان ABC و برخی از ویژگی های خوب آن برای ایجاد زبان پایتون استفاده کرد.

مشکلات ابتدایی

ابتدا این زبان مشکلات زیادی داشت و با شکایات زیادی همراه بود. روسوم مشکلات رو به طور کامل برطرف کرد. و یک زبان برنامه نویسی خوب رو ایجاد کرد. که تمام نقص ها را برطرف کرده بود. اسم پاستون از برنامه تلویزیونی بی‌بی‌سی – «سیرک پرنده مونتی پایتون» الهام گرفته شد. چون روسوم از طرفداری پر و پا قرص این برنامه تلویزیونی بود. و همچنین می‌خواست اسمی کوتاه، منحصر به فرد و کمی مرموز برای اختراع خودش داشته باشه. و به همین دلیل اسم اون رو پایتون گذاشت!

 لقب روسوم “دیکتاتور خیرخواه مادام العمر” (BDFL) بود. تا اینکه در 12 ژوئیه 2018 از سمت رهبری کنار رفت. مدتی طولانی برای گوگل کار می کرد. در حال حاضر در Dropbox کار می کند.

پایتون سرانجام در سال 1991 منتشر شد. زمانی که منتشر شد از کدهای بسیار کمتری برای بیان مفاهیم استفاده می کرد. زمانی که اون رو با جاوا، C++ و C مقایسه می کنیم، میبینیم فلسفه طراحی اون نیز بسیار خوب بود. هدف اصلی پایتون ارائه خوانایی کد و بهره وری پیشرفته توسعه دهندگان است.

بخوانید : پایتون چیست ؟

استفاده

فریمورک های وب پایتون ، مانند جنگو، Pylons، Pyramid، TurboGears، web2py، Tornado، Flask، Bottle و Zope از توسعه دهندگان در طراحی و نگهداری برنامه های کاربردی وب پشتیبانی می کند. Pyjs و IronPython می توانند، برای توسعه سمت کلاینت برنامه های مبتنی بر Ajax استفاده شوند.

 SQLAlchemy را می توان برای برقراری ارتباط با پایگاه داده استفاده کرد. Twisted فریمورکی برای برنامه‌ریزی ارتباطات بین رایانه‌ها است. (به عنوان مثال) توسط Dropbox استفاده می‌شود.

همچنین

کتابخانه‌هایی مانند NumPy، SciPy و Matplotlib در زمینه ی  محاسبات علمی کاربرد های بسیار کاملی دارند و به توسعه دهندگان کمک می کنند .

 OpenCV برای بینایی کامپیوتری و پردازش تصویر است. دارای ویژگی های بسیاری می باشد.

Python معمولاً در پروژه‌های هوش مصنوعی و پروژه‌های یادگیری ماشین با کمک کتابخانه‌هایی مانند TensorFlow، Keras، Pytorch و Scikit-learn استفاده می‌شود.

همچنین می تونید برای ساخت بازیاز پایتون استفاده کنید. با کتابخانه هایی مثل Pygame که میتونه بازی های دو بعدی بسازه. پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی کاربردی و همه فن حریف شناخته شده است.

موارد دیگر استفاده

موارد استفاده ی پایتون بیشماره. در هر زمینه ای که نیاز به کمک داشته باشید پایتون همراه و دوست شماس.

خالق پایتون
دیکتاتور خیرخواه جاویدان

دیکتاتور خیرخواه جاویدان (به انگلیسی: Benevolent dictator for life) یا به اختصار BDFL، عنوانی بود که به تعداد کمی از رهبرای پروژه‌های نرم‌افزاری متن‌باز اطلاق می‌شد. این عنوان رو معمولاً به رهبر پروژه‌هایی میگفتند که خودشون بنیان‌گذار پروژه بودند و توی مباحثات و اختلاف‌ها حرف نهایی رو می‌زنند.

 توسعه دهندگان و کاربران اونقدر به این رهبر اعتماد دارند. که اون رهبر نمیتونه از قدرتش سوء استفاده کنه. اولین بار توی سال ۱۹۹۵ این لقب رو به فن روسوم ، خالق پایتون دادند.

  طبیعت و سرشت متن‌باز ، همیشه دیکتاتور پروژه رو مجبور می‌کنه تا «خیرخواه» باشه، چون که وجود یک اختلاف عمده توی پروژه، ممکنه باعث این بشه تا پروژه بخاطر رهبران و افراد ناراضی، منشعب بشه.

Guido van Rossum

خیدو فان روسوم(به هلندی: Guido van Rossum) (تلفظ به انگلیسی: گیدو ون روسوم) یه برنامه‌نویس اهل هلند است. کسی که به عنوان خالق پایتون شناخته می‌شود.

 روسوم توی جامعهٔ پایتون به عنوان یه دیکتاتور خیرخواه جاویدان شناخته میشه. این به این معنیه که اون همیشه فرایند توسعه پایتون رو زیر نظر داره . و توی زمان‌های لازم تصمیمات ضروری و مناسب رو برای اون اتخاذ کرده.

خالق پایتون رو می توان بدون شک فان روسوم یا همون دیکتاتور خیرخواه جاویدان نام برد .

خالق پایتون
زندگی

 آقای فان روسوم توی هلند متولد شد. و همونجا بزرگ شد. در سال ۱۹۸۲ بالاترین نمرات دانشگاه رو توی آمستردام هلند بدست آورد. بعدا توی قسمت های مختلف  سازمانهای تحقیقاتی گوناگون مشغول به کار شد.

 از جمله این موسسات میتونیم موارد زیر رو نام ببریم : مؤسسه ملی تحقیقات ریاضی و رایانه (CWI) ، مؤسسه ملی استاندارد و تکنولوژی (NIST) و مؤسسه ملی تحقیقات و ابتکارات . خالق پایتون همچنین روی طراحی زبان ای.بی. سی کار کرده‌ . (ABC)

زبان برنامه‌نویسی ای‌بی‌سی(ABC)

 ای‌بی‌سی (به انگلیسی: ABC) یک زبان برنامه‌نویسی دستوری و یک محیط برنامه‌نویسی است. که توی کشور هلند تولید شده‌. گورتس، لامبرت میرتنس، و استیون پمبرتون افرادی هستند که ABC رو توسعه دادند. یک زبان تعاملی، ساختار یافته و سطح بالاس .هدف اون برنامه‌نویسی سیستم نبوده بلکه برای آموزش و ایجاد پروتوتایپ ایجاد شده‌ است.

ای‌بی‌سی فقط پنج نوع داده پایه داره . این زبان به تعریف متغیر نیاز نداره. امکانات حساب با دقت نامحدودی داره ، رشته‌ها و آرایه‌ها با اندازه نامحدود، و کلی ویژگی‌ دیگه که کار رو برای تازه‌کاران آسون‌تر می‌کنه.

ای‌بی‌سی تأثیر بزرگی روی طراحی زبان برنامه‌نویسی پایتون داشته. خودو فان روسوم، خالق پایتون، در اوایل دهه هشتاد میلادی چندین سال روی سیستم ای‌بی‌سی کار می‌کرد و از اون برای پایتون الهام گرفته بود.

زبان پایتون

 سال ۱۹۹۶ فن روسوم دربارهٔ نحوه پیدایش پایتون  نوشت: «در حدود شش سال قبل در دسامبر ۱۹۸۹ به دنبال یک پروژهٔ برنامه‌نویسی برای فعالیت مورد علاقه‌ام می‌گشتم تا اوقات فراغت کریسمس خود را پر کنم. فقط یک رایانه شخصی داشتم و چیز دیگری در اختیارم نبود .

 تصمیم گرفتم تا یک مترجم برای یک زبان اسکریپتی بنویسم. قبلاً در مورد زبان آی.بی. سی فکر کرده بودم. چیزی شبیه به زبان سی و یونیکس از نسل ای.بی. سی، جذاب برای هکرها و قابل انعطاف برای پژوهشگران بود. نام پایتون را برای این پروژه انتخاب کردم. چرا که از طرفداران پر و پا قرص سیرک دوره گرد مانتی پایتان بودم.

زندگی شخصی

خیدو فان روسوم برادری به اسم یوست فان روسوم داره. یوست یه طراح شناخته شده‌س .  فونتی که توی لوگوی «Python Powered» بکار رفته از کارهای اوست.

برنامه‌نویسی برای همه

 فن روسوم سال ۱۹۹۹ پیشنهادی رو برای DARPA فرستاد که عنوان اون “برنامه‌نویسی برای همه” بود.  همچنین هدفهایی رو برای پایتون مشخص کرد که این هدفها عبارت‌اند از:

  •     یک زبان برنامه‌نویسی که بسیار ساده باشد. اما از لحاظ قدرت چیزی از رقبای خود کم نداشته باشد.
  •     اپن سوروس ( متن باز ) باشد ، تا هر فردی بتواند در توسعه و کمک به این پروژه کمک کند.
  •     کد و سینتکس برنامه قابل درک وبسیار آسان باشد. به راحتی یک متن انگلیسی.
  •     برای هر کاری مناسب باشد . و یک برنامه را به صورت آسان و سریع در کمترین زمان ایجاد کند .

در حال حاضر تعداد زیادی از این خواسته‌ها رو جامه عمل پوشانده. پایتون هر روز بزرگ و بزرگتر می شود و به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی محبوب شناخته می شود.

 در سال  ۲۰۰۲ در کنفرانس بروکسل در کشور بلژیک ، فن روسوم جایزه نرم‌افزارهای آزاد رو از بنیاد نرم‌افزار آزاد دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه