چگونه مثل حرفه ای ها ارتباط برقرار کنید

چگونه مثل حرفه ای ها ارتباط برقرار کنید

با کمک این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه مثل حرفه ای ها ارتباط برقرار کنید و به کمک ارتباطات درست و هدفمند، آنچه می‌خواهید را به دست بیاورید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید با قاطعیت صحبت کنید و گفتار و نوشتار تأثیرگذاری داشته باشید؛ ارتباطات خود را با اهداف، مخاطب‌ها و شرایط تطبیق دهید، و درنهایت، با رهبری مؤثر، به نتایج دلخواهتان دست پیدا کنید.

اتخاذ یک طرز تفکر ارتباطی

ذهنیت ارتباطی خودتون رو مثل یک پلتفرم در نظر بگیرید . این نه تنها یک شروع خوبه ، بلکه پایه و اساس همه ی ارتباطات موثر هم هست . پس بیایید شروع کنیم .

در این بخش به 5 ترفند مهم اشاره می کنیم

 فردیت داشتن

  1. مرتبط بودن
  2. تکرار کردن
  3. بازخورد گرفتن
  4. در دسترس بودن

 این 5 عامل به رهبران این فرصت رو میده تا به شایستگی های مورد نظرشون دست پیدا کرده و در نهایت مانند حرفه ای ها ارتباط برقرار کنند . شما هم میتونید با به کار گیری این درس ها ، مسیر مشابهی رو طی کنید . بخاطر داشته باشید که نمیشه با تماشای شنا کردن دیگران به یک شناگر تبدیل شد .

3 گانه ی مخاطب ، نیت ، پیام (AIM)

این مدل به ما نشون میده که چگونه در هر ارتباط خود ، اعم از نوشتاری و گفتاری به این 3 اصل مهم توجه کنیم.

مخاطب

ارتباط مخاطب محور پایه و اساس تمام چیز های دیگر رو فراهم میکنه . این تنها بخش اول AIM  به حساب نمیاد بلکه محلیه که تمام رهبران باید از این نقطه فعالیت خود برای اطلاغ رسانی و الهام بخشی رو آغاز کنند .

نیت

نیت همون قصدیه که به عنوان سخنران یا نویسنده در ذهن شما وجود داره و همچنین عملی که در ذهن مخاطب شکل میگیره . برای هر ارتباطی که برقرار می کنید یک هدف واضح مشخص کنید .

برای پیشرفت یکی از بزرگترین اشتباهات بهانه آوردن است . کتاب بهانه ممنوع اطلاعات مفیدی رو راجع به بهانه آوردن ارائه کرده که با مطالعه ی اون میتونید باعث نزدیک شدن به موفقیت بشید .

پیام

در نظر بگیرید چگونه ساختار پیام خودتون رو شکل میدید . و جهت اون رو مشخص می کنید . جهت پیام شما رسانه ایه که برای ارتباطاتتون انتخاب می کنید . اگر هدفتون برقراری ارتباط با مخاطبان وسیعیه ، میتونید سخنرانی ای آماده کنید که می شود آن را ضبط کرد و در یوتیوب قرار داد .

صحبت کردن با قاطعیت

زمانی که شروع به صحبت می کنیم ، به 3 روش مهم ارتباط برقرار کردیم : کلامی ، آوایی ، بصری

کلامی

این همان قسمتی است که همه ی ما در ابتدای شکل گیری پیام به اون فکر میکنیم . همونطور که پیام خود رو آماده می کنید در مورد اولین کلماتی که میخواید بگید آگاه باشید .

آوایی

در رابطه با نحوه ی استفاده از صدای خود آگاه باشید تا صدای شما به میزان لازم بلند، سریع ، هیجانی یا آرام باشه و بتوانید از لحن مناسب برای تاثیر گذاری استفاده کنید .

بصری

بیش از نیمی از ارتباطات ما غیر کلامیه . اطلاعات اصلی در اونچه که میگیم نیست ، بلکه در رفتار ما و زبان بدن ماست . این زبان شامل تماس چشمی، حالات چهره ، حرکات ، نحوه ی نشستن ، ایستادن و حتی لباس پوشیدن ما میشه . تماس چشمی مهمترین جنبه ازین موارد است . برقراری تماس چشمی مستقیم با مخاطبان به مدت 4 تا 7 دقیقه امری مهم به حساب میاد .

چگونه مثل حرفه ای ها ارتباط برقرار کنید
نوشتار تاثیر گذار

اکنون در تجارت ، نوشتن بیش از هر زمان دیگری تاثیر داره . بهترین پیام نوشتاری شما ، شما رو به اندازه ی یک مکالمه ی موثر معتبر نشون میده . ستون های سازنده ی یک متن اثر گذار شامل :  پویایی، اختصار و وضوح می باشند .

پویایی

در هر زمان و مکانی که ممکنه نوشتار خودتون رو به حالتی پویا در بیاورید . برای اینکار 2 شرط لازمه . اول اینکه صداهای مجهول رو در متن شناسایی کنیم و درمرحله ی دوم اونها رو با صدای پر انرژی و جذاب جایگزین کنیم .

مثلا به جای جمله ی : ” توپ توسط تیم ضربه خورد ” ،  باید بنویسیم  : ” تیم به توپ ضربه زد “

اختصار

اگر ما از وقتمون بگذریم دیگه نیازی نیست مخاطبانمون اینکار رو انجام بدن . در نتیجه احتمال بیشتری وجود داره که مخاطبان متن شما رو بخونن ، متوجه منظورتون بشن و اون رو بخاطر بسپارند .

وضوح

اگر در نوشتن متنی پویا و مختصر موفق بودید، اکنون متن شما باید وضوح کافی رو داشته باشید . حال باید این سوالات رو از خودتون بپرسید :

 

  • با خوندن این متن مخاطب کاری رو که میخوام انجام میده ؟
  • آیا خواسته ی من از مخاطب واضحه ؟
  • آیا عبارت یا جمله ای وجود داره که مخاطب رو گیج کنه ؟
سخن پایانی

حال یاد گرفتید که چگونه مثل حرفه ای ها ارتباط برقرار کنید . مرحله ی بعدی در دستان شماست . به نوشتن و صحبت کردن با تسلط بیشتر متعهد بشید و همچنین دیگر اعضای تیمتون رو به انجام اینکار تشویق کنید . بخاطر بسپارید که وقتی صحبت از ارتباطات رهبری میشه ، ارائه،  گزارش نوشته شده ی شما یا پیامی که  مخاطب ها میگیرن مهم نیست.

بلکه پیامیه که به یاد میسپارند و میتونن اون رو بازگو کنن . با هر ایمیلی که مینویسیم یا سخنرانی که انجام می دهیم به تدریج پیشرفت میکنیم و این یعنی نزدیک شدن به تسلط .

 بنابراین با روش خاص خود به نقطه ی تسلط در ارتباطات نزدیک بشید و به یاد داشته باشید که هرگز نمیشه بی نقص بود اما همیشه میشه رشد کرد. آیا میدونستید که مهارتهایی به نام مهارت های نرم وجود دارن که عامل موفقیت شما میشن در صورتی که اون مهارت ها رو بلد باشید ؟

هر چند داشتن تخصص الزامی هستش اما تخصص بدون مهارت های نرم داشته باشی به یک برنامه نویس معمولی با درآمد معمولی تبدیل خواهی شد.مهارت های نرم اکتسابی هستند وباید آموزش ببینید .

آموزش برنامه نویسی اینروزها به شدت زیاده (هر چند اصلا توصیه نمیکنم چون وقت خیلی ارزشمنده.به جای اینکه سعی و خطا کنی میتونی از تجربه بقیه استفاده کنی و سزیعتر به هدفت برسی) اما برنامه نویسی رو حتی میتونی رایگان یاد بگیری.

اما مهارت های نرم رو بهت آموزش نمیدن چون حتی خیلی ها چون بلد نیستن پروژه بگیرن به صنعت آموزش پناه آوردن.

اگر مهارت نرم نداشته باشی خیلی دیگه زرنگ باشی نهایت توی یک شرکت معمولی با یک درآمد معمولی استخدام میشی.
مهارت های نرم صرفا با تمرکز بر روی رشد فردی پرورش پیدا میکنند و به همان اندازه که یادگیری برنامه نویسی برای شما اهمیت دارد یادگیری مهارت های نرم هم ضروری هستند.

اگر به درآمد بسیار معمولی فکر میکنی یا اصلا داشتن درامد دلاری در رویا و هدفت نیست این مقاله رو بیخیال شو اما اگر علاقه مندی میتونید برای اطلاع از این مهارت ها مقاله ی مهارت های نرم رو مطالعه کنید .

مثل حرفه ای ها ارتباط برقرار کنید

دکتر جی دی شرام و کارا لوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه