مزایا و معایب استفاده از جنگو

مزایا و معایب استفاده از جنگو

python یکی از معروف ترین و پر کاربرد ترین زبان های برنامه نویسی در جهان است. اگه به پایتون و توسعه وب علاقه مند هستید، حتما نام جنگو را شنیدید . امروز، ما نگاهی گسترده به جنگو می اندازیم و مزایا و معایب استفاده از جنگو را بررسی می کنیم .

جنگو یک فریمورک وب MVT است که برای ساخت برنامه های کاربردی وب استفاده می شود . این فریمورک به توسعه دهندگان وب کمک می کند تا به سادگی کدهای تمیز، کارآمد و قدرتمند بنویسند. جنگو یکی از معروف ترین فریمورک های وب موجود در جهان است و همچنین یکی از پر استفاده ترین فریم ورک ها است. اینستاگرام، یوتیوب، گوگل و حتی ناسا از آن برای وب سایت خود استفاده می کنند.

ساختار

جنگو از معماری MVT پیروی می کند که مخفف Model-View-Template است. MVT یک نسخه جنگو از ساختار معروف MVC است، به همین دلیل است که احساس می‌کنید کاملاً شبیه به نحوه عملکرد سایر فریمورک‌ها است. هنگامی که سرور جنگو درخواستی را دریافت می کند، روتر URL درخواست را به نمای مناسب نگاشت می کند.

مزایا و معایب استفاده از جنگو چه مواردی هستند ؟

مدل ها در جنگو از یک لایه ORM قدرتمند استفاده می کنند که کار با پایگاه داده و داده ها را ساده می کنند و روند توسعه را تسریع می بخشند. بدون Object-Relational-Mapping، توسعه ‌دهندگان باید جداول را خودشان ایجاد کنند و کوئری‌ها یا رویه‌ها را تعریف کنند که گاهی اوقات به مقدار زیادی کد SQL تبدیل می‌شود که گاهی اوقات پیچیده و دشوار است. لایه ORM به شما امکان می دهد تمام تعاریف جدول را در کد پایتون ساده بنویسید .

در واقع، توسعه‌ دهنده لزوماً نیازی به دانستن SQL پیشرفته یا سینتکس آن ندارد، هرچند، شایان ذکر است که درک SQL به شما امکان می‌دهد کد های بهتر و سریع‌تری بنویسید و همچنین وب‌سایت خود را ایمن‌تر کنید.

جنگو از بسیاری از سیستم های پایگاه داده پشتیبانی می کند. SQLite که پیش فرض جنگو است،  واقعاً برای آزمایش و توسعه خوب است زیرا می‌توان از آن بدون نیاز به نصب نرم‌افزار دیگر استفاده کرد. برای استفاده های دیگر، می‌توانید به سراغ MYSQL یا PostgreSQL بروید، و اگر به‌دنبال پایگاه داده NoSQL هستید، می‌توانید از MongoDB با جنگو استفاده کنید .

تمپلیت های ( قالب ها ) جنگو

تمپلیت ها برای ارائه کد ها در فرانت اند و مشاهده توسط کاربر استفاده می شوند. اگر با قالب‌بندی به زبان‌های دیگر آشنا هستید، در جنگو نیز به همین شکل است. شما از سینتکسی مانند HTML استفاده می کنید که بسیار آسان است .

 DRY یکی از اصول اصلی طراحی قالب در جنگو است و یک الگوی طراحی است که مخفف Don’t Repeat-Yourself است. و به این معنی است که حداقل در بیشتر موارد، نباید کد را کپی و جایگذاری کنید. در عوض، برای مثال، الگوی شما باید به اجزای قابل استفاده مانند نوار ناوبری کناری، نوار پیمایش اصلی، هدر صفحه، پاورقی صفحه و غیره تقسیم شود. این کار تکرار را به حداقل می رساند و باعث می شود کدهای کارآمد و تمیزتر بنویسید.

در جنگو ، شما نمی توانید کد پایتون را در تمپلیت ها اجرا کنید و نمی توانید مقداری را به یک متغیر اختصاص دهید. به بیان ساده، جنگو اجرای کد در لایه قالب را ممنوع می کند و تنها به منطق نمایش دسترسی می دهد، که یک راه حل ساده و در عین حال بسیار موثر برای جلوگیری از بسیاری آسیب پذیری های وب است.

VIEW ها در جنگو

View در جنگو مسئول پردازش درخواست کاربر و ارسال پاسخ معتبر است. به هر قالب دسترسی به داده‌های خاصی برای نمایش می‌دهد، یا می‌تواند قبل از آن پردازشی روی داده‌ها انجام دهد. امروزه، VIEW های جنگو می‌توانند توابعی باشند که درخواست را پردازش می‌کنند و یک پاسخ را برمی‌گردانند، یا می‌توانند کلاس‌هایی باشند که به شیوه‌ای مشابه کنترل ‌کننده‌های Laravel و Rails قادر به انجام کارهای بسیار بیشتری هستند.

مسیریاب URL

مسیریاب URL در جنگو پیچیده تر از سایر فریم ورک ها است، یکی از مشکلات آن این است که از عبارات منظم (regular expressions) استفاده می کند که استفاده از آنها برای مبتدیان آسان نیست. با این حال، ساختار خود مسیریاب URL اصلاً پیچیده نیست، در هر حال سینتکسی است که ممکن است در ابتدا با آن راحت نباشید و به مرور زمان آن را فرا میگیرید.

مزایای جنگو
مزایا و معایب استفاده از جنگو
پایتون

از آنجایی که جنگو از پایتون استفاده می کند، بخشی از شهرت و قدرت پایتون را به نفع خود به کار می گیرد. Python مسلماً یکی از ساده ترین و پر کاربردترین زبان های برنامه نویسی است، و همچنین در دوره های مقدماتی علوم کامپیوتر در سراسر جهان بسیار محبوب است.

جامعه

یکی از بهترین چیزها در جنگو انجمن آن است . آن‌ها به شما بسیار کمک می‌کنند و فعالانه روی ایجاد یک چارچوب مبتدی‌تر و تثبیت فریم‌ورک و در عین حال افزودن ویژگی‌های جدید کار می‌کنند. مستندات جنگو کاملاً کامل است و به شما در تمام ضمینه ها کمک می کنند و دست شما را خالی نمی گذارند !

مقیاس پذیری

اکثر توسعه دهندگان ، در مورد انتخاب یک فریمورک مقیاس پذیر برای آینده فکر می کنند . انتخاب یک فریمورک مقیاس پذیر بسیار ضروری است . جنگو دقیقاً همین است !  به شما اجازه می دهد تا اقدامات مختلفی را در رابطه با مقیاس پذیری انجام دهید، مانند اجرای سرورهای جداگانه برای پایگاه داده، رسانه و خود برنامه یا حتی استفاده از خوشه بندی یا تعادل بار برای توزیع برنامه درچندین سرور.

ادمین داخلی

تیم جنگو هنگام ایجاد فریمورک کاملاً متفکر بود و رضایت کاربر و مشتری را در ذهن داشت. جنگو یک رابط مدیریتی را به طور مستقیم ارائه می دهد که هم حرفه ای و هم همه کاره است.

معایب جنگو

در حالی که جنگو یک فریمورک شگفت‌انگیز است، چند معایب وجود دارد که ممکن است برای شما مشکل ساز باشد یا نباشد. اولاً، مشخص کردن URL با عبارات منظم کار آسانی نیست، حداقل برای مبتدیان . خطاهای قالب به طور پیش فرض بی صدا اتفاق می افتند . بنابراین ممکن است زمان زیادی را برای کشف مشکل برنامه تلف کنید، یا حتی بدتر از آن، ممکن است حتی ندانید که برنامه شما مشکل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه