رئیس خودت باش!

رئیس خودت باش !

 

رئیس خودت باش ! به نظر می رسد که بسیاری از مردم در حال حاضر به صورت فردی  و آزادانه کار می کنند و در واقع رئیس خود هستند . جهان کسب و کار در حال تبدیل شدن به دنیای خود اشتغال است . پس تو هم این کار رو انجام بده و رئیس خودت باش !

همه گیری بیماری کویید 19 این روند رو تسریع کرده است . در بسیاری از صنایع کسب و کار ها مجبور به چرخش و تطبیق با این وضعیت شده اند . خواه این رویکرد جدید انتقال به کار از راه دور باشد ( دور کاری ).

 

  • چرا رویاهای بزرگ برای شروع یک کسب و کار مهم هستند ؟
  • چگونه مشتریان خود را شناسایی کنید و حفظ کنید ؟
  • مفاهیم حیاتی برای افزایش مقیاس یا رشد و توسعه ی یک کسب و کار کدامند ؟
خود اشتغالی

همه ی ما رویای رئیس بودن و مدیریت بر سایر افراد رو توی سرمون داریم . شاید کمتر کسی رو بشه پیدا کرد که توی اداره یا سازمانی اشتغال داشته باشد و نیم نگاهی به صندلی ریاست نینداخته باشه ! اما سوال اینه که چند نفر از کارمندان به صندلی ریاست می رسند و پشت آن می نشینند؟

“خوداشتغالی” یا “رئیس خود بودن” نوعی از اشتغال است که در آن فرد برای خودش کار کرده و کارفرمای خویش است.یکی از مشخصات بارز خوداشتغالی، ریسک ‌پذیریه . چون درآمد فرد ثابت نیست به شرایط محیطی و داخلی بستگی داره.

کسب‌وکارهای خوداشتغالی اکثرا توی بخش خدمات غالب هستند. فعالیت‌های خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی، بازرگانی، فنی، مشاوره‌ای، ساختمانی و غیره از این دسته به شمار میروند. توی بخش کشاورزی واحدهای تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان در این دسته قرار می‌گیرند. در بخش صنعت، کارگاه‌های کوچک تولیدی غیرکشاورزی (صنایع نساجی، غذایی، شیمیایی، فلزی، چوبی، دستی و غیره) نیز وجود دارند.

دولت برای اکثر کسب‌وکارهای خوداشتغالی از طریق صدور مجوزهای مختلف نظارت میکنه. معمول‌ ترین این مجوزها “پروانه کسب” است که گرفتن این مجوز شرایط خاص خودش رو داره و عمدتاً از طریق اتحادیه‌های اصناف صورت می‌پذیرد. برای راه‌اندازی و موفقیت یک کسب ‌وکار، آگاهی از این مجوزها و قوانین مربوطه، لازم می‌باشد.

مزایا و معایب خود اشتغالی چیست؟

مزایا

همونطور که میتونید حدس بزنید ، خود اشتغالی مزایا و محاسن زیادی به همراه خودش داره. مزایایی که شاید اگه بیشتر با اون ها آشنا بشید کمتر بتونید ازشون دل بکنید. در ادامه چند تا ازین مزایا رو به شما معرفی خواهیم کرد:

رئیس خودتان باشید

شاید بشه گفت مهمترین مزیت خود اشتغالی رهبری و رییس بودن است. دیگه نیاز نیست از کسی دستور بگیرید! البته به اون شرط که توانایی مدیریت و رهبری رو داشته باشید. عدم توانایی شما در مدیریت میتونه لطمات جبران ناپذیری رو به کسب و کار و سرمایه شما وارد کنه و اعتبار شما رو به آسانی خراب کنه.

تحقق بخشیدن رویاها

 می توانید با خود اشتغالی رویا ها و ایده های خودتون رو جامه عمل بپوشانید. ایده های ذهنی اگه درست و اصولی باشند و با برنامه ریزی و هدف گذاری همراه باشند، میتونند مسیر موفقیت و برای شما هموار کنند.

کسب درآمد زیاد

با خود اشتغالی شما صاحب کسب و کار میشید و میتونید درآمد بیشتری برای خودتون داشته باشید. اگه مسیر کسب و کار رو به درستی طی کرده باشید، خود اشتغالی براتون درآمد خوبی به همراه خواهد داشت.

استقلال عمل خواهید داشت

زمانی که کسب و کار متعلق به خودتونه ، میتونید استقلال عمل داشته باشید. این ویژگی یکی از امتیازات بزرگ خود اشتغالیه که میتونه برای هر کسی وسوسه انگیز باشه. استقلال عمل نیازمند مهارت های اکتسابیه که باید برای کسب اون برنامه ریزی داشته باشید یا از قبل اون رو کسب کرده باشید.

ابتکار عمل در دستان خودتان است

وقتی که برای خودتون کسب و کاری داشته باشید، از ابتکار عمل بیشتری برخوردار میشید. میتونید آزادی بیشتری رو توی کارتون تجربه کنید و خلاقیت های خود رو عملی کنید.

می توانید کنترل کاملی بر فضای کاری داشته باشید

 یکی دیگه از مزیت های خود اشتغالی کنترل فضای و محیط کاریه. میتونید با به راه انداختن کسب و کار خودتون، فضای کار و پرسنل تون رو کنترل کنید.

معایب :

اگر چه رویای داشتن کسب و کار خیلی شیرینه، اما معایبی هم داره که ممکنه سرمایه و انگیزه شما رو به ورطه نابودی بکشه.در ادامه چند تا از مشکلات خود اشتغالی رو مطرح می کنیم:

از معایب بزرگ خود اشتغالی نداشتن درآمد مطمئن است

خود اشتغالی درآمد نامشخصی داره .شما در ابتدای کار نمیتونید تخمین دقیقی از درآمد خودتون داشته باشید.حتی ممکنه تمام پیش فرض های شما اشتباه از آب در بیاد . تا زمانی که کسب و کارتون به رونق بیفته، ممکنه هیچ درآمدی نداشته باشید یا درآمد بسیار کمی عایدتون بشه.

این مدت زمان ممکنه طولانی باشه و حتی تا چند سال طول بکشه تا درآمد شما به شکل قابل قبولی افزایش داشته باشه و شما رو رئیس خودتون کنه. اطمینان نداشتن از درآمد مساله کمی نیست و اگه به اون توجه کافی نداشته باشید ممکنه اهداف و آرزو های شما به راحتی نقش بر آب بشن.

وجود ریسک بالا، یکی از معایب خود اشتغالی است

توی مسیر خود اشتغالی اگر چه درآمد شما نا مشخصه اما این تمام ماجرا نیست. ممکنه کسب و کار شما موفق نشه و نه تنها هیچ درآمدی نداشته باشید، بلکه متحمل ضرر هم بشید! در افتتاح کسب و کار و خود اشتغالی ، باید شاخصه های بسیاری رو مد نظر و مورد ارزیابی قرار بدید.

اگه هر کدوم از محسابات شما اشتباه از آب در بیاد، ریسک کسب و کار شما افزایش پیدا میکنه. به یاد داشته باشید که شما با خود اشتغالی متحمل ریسک بالایی خواهید شد . البته این قسمت بد ماجرا ست و ممکنه اوضاع به این بدی هم نباشه اما به هر حال باید احتمالات منفی رو در نظر داشته باشید.

شما رئیس و مسئول خواهید بود

خود اشتغالی برای شما مسئولیت هایی به همراه داره. اگه شما یا کارمنداتون به صورت سهوی یا عمدی دچار اشتباهی بشید، مسئولیت اون بر عهده شماست چون شما رئیس هستید. اشتغال قوانین خاص خودش رو داره و باید قبل از اقدام به خود اشتغالی از تمام ممنوعیات قانونی و قانون کار آشنایی کاملی داشته باشید.

عدم آگاهی شما میتونه شما رو به دردسر های قانونی بزرگی بندازه. حالا که نگاهی مختصر به مزایا و معایب خود اشتغال انداختیم ، به ادامه ی بحث خودمون بر میگردیم .

برای خودتون مشخص کنید که چرا مایلید کار سخت رهبری رو به عهده بگیرید ؟

تنها تفاوت واقعی اینه که در حالت راه اندازی کسب و کار شما برای خودتون کارمند دارید اما توی خود اشتغالی اینطوری نیست ، شما رئیس خودتان و کارمند خودتان هستید . 76% درصد از 5 و نیم میلیون کسب و کارهای موجود در بریتانیا کارمند ندارند.

برای انجام کار های بزرگ ابتدا باید رویاهای بزرگ داشته باشید

حالا که تصمیم به راه اندازی یک کسب وکار گرفتید، دقیقا چه کاری انجام خواهید داد ؟ فقط داشتن یک ایده کافی نیست ، شما باید اون رو متقاعد کننده جلوه بدید و اون و پیاده کنید . باید رویاهای بزرگ داشته باشید . چون رویاهای بزرگ در ادامه ی مسیر بهتون کمک می کنند که انگیزه ی خودتون رو حفظ  کنید . بلند پروازی کنید و بدونید که محدودیتی ندارید . برای انجام کار های بزرگ باید رویاهای بزرگ داشته باشید . به عنوان مثال چشم انداز اولیه ی شرکت آمازون این بوده که مشتری محور ترین شرکت توی جهان باشه و به مردم کمک می کرد هر آنچه رو که می خواهند با کمترین قیمت پیدا کنند .

رئیس خودت باش
از بدهی خوب نترسید

در حالی که برخی از افراد ممکن است خوش شانس باشند که برای راه اندازی کسب و کار نیاز به تامین بودجه نداشته باشند ، اکثر صاحبان مشاغل جدید برای کسب و کار خودشان نیاز به کمک دارند . شما باید پول خرج کنید تا پول به دست بیاورید و جمع آوری سرمایه را در اولویت قرار دهید . اگر به ایده ی خود ایمان دارید بدهی خوب را بپزیرید . برای کمک به رشد سالم کسب و کارتان ، سیستم های عملیاتی را با دقت برنامه ریزی و راه اندازی کنید .

مشتریان خود را بشناسید و چگونگی یافتن مشتری را کشف کنید

 مهم تر از همه چیز اینه که توانایی یافتن و حفظ مشتریان را داشته باشید . مشتریان ثابت پولساز هستند و علاوه بر این ، جریان نقدینگی که آن ها ارائه می کنند به شما امکان می دهد تا برای آینده برنامه ریزی استراتژیک داشته باشید . قبل از اینکه شروع به تبلیغات کنید ، یک لحظه به مشتری ایده آل خود و آنچه که ممکن است بخواهد فکر کنید . سوالات زیادی بپرسید تا بتوانید به ذهن مشتری خود وارد شوید . با داشتن درک بهتر از این که مشتریان شما چه کسانی هستند ، شانس بیشتری برای جلب توجه آن ها خواهید داشت . مشتری اصلی شما بهترین دوست کسب و کار شماست .

افراد مناسب را بیابید و حس و حال و فضای مناسبی را برای کمک به توسعه ی کسب و کار خودتان تنظیم کنید

 اکنون که فعالیت شما روی غلتک افتاده است ، شما کارمندانی را پذیرفتید که برای تصمیم گیری آزادند و شما دیگر مسئولیت همه چیز را بر عهده ندارید و فقط رئیس هستید . برای یافتن فردی که کاملا برای شرکت مناسب است وقت بگذارید . زیرا استخدام غلط فقط اتلاف وقت و پول نیست ، بلکه بر روحیه ی کل تیم تاثیر می گذارد . در پایان همه ی این عناصر با شما شروع می شوند ، پس مراقب نحوه ی رهبری خودتان باشید .

سخن پایانی

دلایل شما برای فکر کردن به کسب و کارتان هر چیزی که باشد ، بدانید که با برنامه ریزی ها و تلاش هایی که انجام می دهید ، سود بسیار زیادی را در قالب رضایت واحساس خود شکوفایی برای شما خواهد داشت  . به جای اینکه برای دریافت حقوق کار کنید ، کار کردن برای خودتان ، هم یک سرمایه گذاری است هم یک دارایی ، که به شما آزادی شخصی و در نهایت کسب و کاری می دهد که خودش اداره می شود و درآمد شما را تامین می کند . تحقیق کنید ، به طور کامل برنامه ریزی کنید و به یاد داشته باشید که برنامه ی شما همیشه در حال پیشرفت خواهد بود و توسعه ی آن مسئولیت شماست .

رئیس خودت باش!

 

 کارل ریدر

همچنین بخوانید : رمز گشایی از موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه