اخلاق مسئولیت پذیری

اخلاق مسئولیت پذیری

اخلاق مسئولیت‌پذیری نام کتابی به نوشته ی آدام کریک است . در این کتاب به بررسی ۱۲ راهکار کلیدی برای پذیرش مسئولیت در زندگی، شغل و رهبری می‌پردازد.

این ۱۲ ویژگی اخلاقی، شامل طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها می‌شوند که پذیرشِ مسئولیتِ شکست و ترس، تا پذیرش مسئولیت مربیگری، رهبری و حتی ایمنی تیم را در برمی‌گیرد .

درباره آدام کریک ( نویسنده ی کتاب اخلاق مسئولیت پذیری )

آدام کریک (انگلیسی: Adam Kreek؛ زادهٔ ۲ دسامبر ۱۹۸۰) قایقران روئینگ اهل کانادا بود. او بخاطر کسب مدال های متعدد در قایقرانی ، عضو تالار مشاهیر المپیک کانادا است .

معنی مسئولیت پذیری چیست ؟

رفتار حرفه ای در محیط کار شما چه تاثیری دارد ؟

«مسئولیت پذیری (Responsibility) تعهد درونی فرد برای انجام درست وظایفی است که بر عهده‌اش گذاشته شده است.»

در واقع مسئولیت پذیری یعنی ما در برابر خودمان، کسی یا چیزی پاسخگو هستیم .

و این حسی است که از درونمان سرچشمه می‌گیرد.

شخصی که مسئولیت عملی را می‌پذیرد یعنی با خودش و یا با دیگری توافق می‌کند تا یک سری فعالیت‌های مشخصی را به درستی انجام دهد.

فرد مسئولیت پذیر چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • یک فرد مسئولیت پذیر کارهایش را به موقع انجام می‌دهد. این فرد برای انجام درست کارها به ناظر خارجی احتیاج ندارد بلکه به‌صورت درونی احساس وظیفه می‌کند.
  • این افراد بعد از مرتکب شدن به اشتباه، خود را سرزنش نمی‌کنند. چراکه آن‌ها مسئولیت‌پذیری را سرزنش کردن خود بعد از انجام نادرست یک کار نمی‌دانند، بلکه این مفهوم را این‌طور برای خود تعریف می‌کنند:

           «مسئولیت‌پذیری یعنی من سهم خودم را از اشتباهی که کرده‌ام می‌پذیرم و در جهت جبران آن قدم برمی‌دارم.»

 

  • فرد مسئولیت‌پذیر اهل بهانه آوردن نیست و برنامه‌هایش را به موقع اجرا می‌کند.

 

 

  • افراد مسئولیت‌پذیر خودخواه نیستند! خودخواهی از جمله مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود بسیاری از ما تعهدات و وظایفمان را نادیده بگیریم.

 شاید با خودتان بگویید که «من به هیچ وجه خودخواه نیستم!» اما زمانی که کارهای غیرضروری را به کارهای مهم‌تر ترجیح می‌دهید باید بدانید که گرفتار خودخواهی شده‌اید. یک فرد مسئولیت پذیر همیشه کارهای مهم را در اولویت قرار می‌دهد.

 

  • یک انسان مسئولیت‌پذیر اعتمادبه‌نفس بالایی دارد و به کاری که توانایی انجام آن را ندارد صادقانه نه می‌گوید.
  • وقت‌شناسی از دیگر ویژگی‌های مهم افراد مسئولیت‌پذیر است . زیرا آن‌ها نه تنها برای وقت خود بلکه برای وقت دیگران هم احترام قائل‌اند.

خواندن این متن به شما توصیه می شود : 7 عادت مردمان موثر

مسئولیت پذیری در کار (مسئولیت پذیری شغلی) چیست؟

 (Work Responsibility) در واقع مجموع وظایفی است که فرد با توجه به جایگاه شغلی‌اش بر عهده دارد. به رسمیت شناختن و انجام مسئولیت‌های خود در محل کار به‌عنوان یک اخلاق کاری مهم شناخته می‌شود.

وقتی شخصی استخدام می‌شود یعنی قرار است در قبال کاری که انجام می‌دهد حقوقی را دریافت کند. ناگفته نماند علاوه ‌بر وظایف مشخص‌شده ممکن است مافوق از این فرد انتظارات دیگری هم داشته باشد.

 برای مثال اگر با مردم سر و کار دارد لازم است در کنار انجام وظایفش، رفتاری دوستانه و دلسوزانه هم از خودش نشان دهد . یا ممکن است از او خواسته شود که از ایجاد رفتار صمیمانه  با همکارانش خودداری کند.

 

مسئولیت کاری یک فرد

 

مجموعه‌ی این موارد مسئولیت کاری یک فرد محسوب می‌شود. جالب است بدانید که نگرش و مهارت‌های اجتماعی هم تاثیر زیادی بر مسئولیت پذیری در کار و همچنین افزایش مسئولیت پذیری در تیم دارند.

 کسانی که نسبت به وظایف و یا همکارانشان دارای نگرش منفی هستند ممکن است متوجه تاثیرات منفی بزرگتر نشوند. برای مثال سرپرست یک تیم وظایفی را برعهده دارد اگر او به وظایفش به درستی عمل کند اما برخورد صحیحی با تیم نداشته باشد .

مطمئناً تاثیر منفی این بدرفتاری بر کل تیم نمود پیدا خواهد کرد و به این ترتیب مسئولیت پذیری شغلی (مسئولیت پذیری در کار) او زیر سوال خواهد رفت !

راهکارهای افزایش مسئولیت پذیری در کار

پیش سرپرست تیم یا رئیسس‌تان بروید و به او بگویید که برای پذیرش مسئولیت‌های جدید آماده‌اید. شاید این کار برایتان سخت و نگران‌کننده باشد اما می‌توانید به جای یک درخواست مستقیم ، کمی با رئیس‌تان گفتگو کنید!

برای مثال می‌توانید از اهداف شغلی ‌تان بگویید و درباره‌ی اینکه آینده‌ی کاری‌تان را با تیم چگونه ترسیم کرده‌اید. به این فکر کنید که دلتان می‌خواهد چه مهارتی یاد بگیرید و متناسب با این مهارت‌ها مسئولیت‌های جدیدی را بپذیرید.

به دنبال افرادی باشید که به کمک احتیاج دارند فرقی نمی‌کند این افراد در بخش‌های دیگر کار می‌کنند یا در اتاق بغلی‌ تان نشسته ‌اند ، در هر صورت می‌توانید با کمک به آنها تا حد زیادی مسئولیت پذیری کاری تان را اثبات کنید. البته حواستان باشد که در این مسیر بیش از حد پیش نروید چون ممکن است از شما سوءاستفاده شود.

دانش

 

به‌ طور مداوم در حوزه‌ی کاری‌تان دانش جدید کسب کنید. اگر در یک زمینه‌ی خاص بتوانید حسابی مهارت پیدا کنید می‌توانید امیدوار باشید که مسئولیت‌های جدیدتر و بهتری بر دوشتان خواهند گذاشت ، مسئولیت‌هایی که حتماً از عهده‌شان برخواهید آمد .

لازم نیست منتظر بمانید تا افراد به شما بگویند چه کاری انجام دهید بهترین کار این است قبل از اینکه کسی وظایفتان را به شما گوشزد کند خودتان دست به کار شوید و کارهایی را که در حیطه‌ی وظایفتان است به‌خوبی انجام دهید.

از اشتباه کردن نترسید! به جای ترسیدن بهتر است دلیل اشتباهاتتان را پیدا کنید، جوانب مختلف را بسنجید و سعی کنید یک اشتباه را دوباره تکرار نکنید.

برای مسئولیت‌پذیر شدن لازم است برای کارها، برنامه‌ها و اهدافتان لیستی تهیه کنید و برای هر هدف برنامه‌ریزی جداگانه‌ داشته باشید.

اخلاق مسئولیت پذیری

موفقیت در درک عملکرد عادت ها است:  قدرت عادت

رفتار حرفه ای در محیط کار

ارتباطات اخلاقی در محیط کار از جمله مواردی می باشد که کارکنان باید برای یادگرفتن آن تحت آموزش قرار گیرند.

اگر رفتار حرفه ای در سازمان و یا شرکتی حکمفرما نباشد، زمینه برای ناراحتی کارمندان از رفتار یکدیگر، فاش شدن اسرار محرمانه شرکت، کارایی و بازدهی پایین، کینه ورزی و یا حتی انتشار شایعات و حواشی در محل کار به وجود می آید.

 مدیران شایسته به چنین مواردی اهمیت می دهند و برای کارمندان شان ارزش قائل می شوند. آن ها چنین آموزش هایی را برای کارمندان تدارک دیده و با مدیریتی هوشمندانه، کارمندان را به خوبی هدایت و رهبری می کنند.

مدیر

 

به طور کلی مدیر الگویی برای تمامی کارمندان است که رفتار یا رفتارهایی را در محیط کار رواج می دهد. مثلا اگر رئیس شرکت کارمندی را مقابل سایر کارمندان تحقیر یا مسخره کند، کارمندان دیگر نیز فکر می کنند چنین رفتارهایی اشکالی ندارد و به مراتب آنان نیز اینگونه رفتار خواهند کرد.

 به منظور جلوگیری از تبعیض و زورگویی در محیط کار که باعث نفرت، اضطراب و استرس کارمندان ضعیف و کاهش بهره وری شرکت می شود، خوب است که مدیران به رعایت استانداردهای اخلاقی پرداخته و ادب و انسانیت را جزو منشور سازمانی خود قرار دهند و به آن تاکید کنند.

اخلاق و رفتار هر فرد با دیگری متفاوت است و این نشات گرفته از فرهنگ خانوادگی، محیطی که در آن بزرگ شده و اطرافیانش دارد. اساسا مباحث اخلاقی فراتر از آن چیزی هستند که تصورش را می کنید.

 کارمندانی که در زمان استخدام با فاکتور وظیفه شناسی، مسئولیت پذیری، اخلاق مداری، کار تیمی و احترام به مصاحبه شغلی و پذیرش دعوت می شوند، بعدها چنین چیزهایی را در رفتارشان بازتاب می دهند.

به عنوان مثال:

 

برای حل مشکل سایر همکارانشان پیش قدم می شوند، در رفت و آمد هایشان منظم هستند و تاخیر نمی کنند، در گوشی جلوی سایر کارمندان صحبت نمی کنند، به یکدیگر احترام می گذارند، زیر آب زنی نمی کنند و به تخریب یکدیگر در مقابل مدیریت نمی پردازند .

آن ها مسئولیت کارهایشان را پذیرفته و آن ها را به بهترین شکل با همکاری سایر اعضای تیم کاری انجام می دهند. متاسفانه در برخی از محیط های کاری مدیران به طور افراطی عده ای از کارکنان را بالا می برند و آن ها را بر سر سایر کارمندان می کوبند.

 اجازه پیشرفت به سایر نیروها نمی دهند و باعث دو دستگی در شرکت می شوند. از ابتدایی ترین مواردی که یک مدیر باید بداند، آن است که به عدالت و مساوات با همه کارکنان رفتار کند، نه از روی ارتباطات و شخصی نگری.

با رفتار حرفه ای در محیط کار، عالی بودن خود را نشان دهید

اگر برای حضور در کار و شرکت در جلسات کاری دائما دیر برسید، این باعث می شود که مدیر و سایر کارمندان حس کنند به شغل و وظایف تان بی اهمیت هستید و برای کار ارزشی قائل نیستید.

 سعی کنید که چند دقیقه زودتر برسید و بیشتر از وقت استراحت در ناهارخوری شرکت نمانید. برای انجام به موقع کارهایتان می توانید آلارم گوشی تلفن همراهتان را برای ساعت مقرر تنظیم کنید.

پس به موقع سر کار حاضر شوید و خوش قول باشید .

 

 

غر نزنید و بهانه گیری نکنید

 

گاهی روز خوبی نداشته ایم و اصلا حوصله کار و محیط شرکت را ندارید. به همین خاطر شروع به غر زدن و بهانه گیری می کنید. بهتر است قبل از ورود به محیط کار مشکلاتتان را در منزل بگذارید و متقابلا مسائل و مشکلات کار را نیز به خانه نبرید.

بدخلقی و غر زدن های مداوم شما روحیه و انگیزه سایر کارکنان را نیز از بین می برد و بر آن ها تاثیر منفی می گذارد. اگر واقعا نمی توانید در آن روز کار کنید، بهتر است مرخصی بگیرید و نظم محیط کار را از بین نبرید. از طرفی بهانه گیری های بی مورد ممکن است منجر به اخراج شما از کار شود، چرا که مدیران غالبا چنین رفتاری را نمی پذیرند.

ظاهری مرتب داشته باشید

 

ظاهر شما برای حضور در محل کار باید مرتب و تمیز باشد. پوشیدن لباس های کثیف، چروک و یا پاره، نه تنها باعث از بین رفتن آبرو و شان شما می شود، بلکه وجهه و کلاس شرکت را نیز زیر سوال می برد. اگر در محیط کار فرم یکپارچه ای ندارید، بهتر است لباس های موجه و عادی بپوشید و نظافت را رعایت کنید.

بدگویی کردن، نفرین کردن و یا فحش دادن، اصلا رفتار حرفه ای و درستی نمی باشد. چنین مواردی نه تنها شما را در چشم دیگران بی ادب و غیرحرفه ای نشان می دهند، بلکه باعث آزار دیگران شده و اگر به گوش مدیر برسند، برای شما برخورد جدی و یا اخراج در نظر گرفته می شود.

خودخواه نباشید

 

یک کارمند حرفه ای واقعی، کسی است که خواهان پیشرفت کل مجموعه باشد، نه اینکه فقط خودش را در نظر بگیرد و با خودخواهی از کمک کردن به دیگران تفره برود. بهتر است که کارمندان تا حد امکان، تجربیات، دانش ها و نظراتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و باعث موفقیت هر چه بیشتر سازمان شوند.

برخی از افراد به دوستی های شدید با دیگران و اعتماد بسیار روی می آورند. چنین مواردی ممکن است شما و شرایط شغلی تان را به خطر بیاندازد.

بسیاری از افرادی که به ظاهر دوست شما هستند، ممکن است بابت پایین کشیدن و یا ضربه زدن به شما در راستای پیشرفت و ارتقای خودشان از اعتمادتان سوء استفاده کنند و رازهایی را که با آن ها در میان گذاشته اید را به گوش همه برسانند. بنابراین از حاشیه ها دوری کنید و سرتان را به کار خودتان گرم کنید.

 به هر کسی اعتماد نکنید و هر چیزی را به عنوان اینکه صمیمی هستید، بیان نکنید.

چند نکته ی مهم برای بهتر شدن اخلاق مسئولیت پذیری

مسئولیت :

  •  ترس تان از شکست را بپذیرید .
  • اهداف تان را بر عهده بگیرید .
  • رهبری کردن را بپذیرید .
  • استرس های خود را برعهده بگیرید .
  • رفتار حرفه ای خود را بپذیرید .
  • بهبود سلامت خود را بپذیرید .
  • ارتباطات خود را بپذیرید .
  • انعطاف پذیری و صبوری خود را بپذیرید .
سخن پایانی

شجاعت حاصل جمع ترس و اقدامات هدفمند است . این شجاعت ادامه دادن است که ما را به قله های زندگی و لحظات آرامش       می رساند . موفقیت هیچ وقت ابدی نیست و شکست هیچگاه کشنده نخواهد بود .

آن چه اهمیت دارد یافتن شجاعت برای ادامه دادن مسیرمان است .

 

اخلاق مسئولیت پذیری

 

 

آدام کریک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه